Järvsöfaks Ungdomsstipendium till Krohn och Bäcklund

I fredags i samband med Hagmyrens tävlingar i Hudiksvall inför 5 300 personer delades Järvsöfaks Ungdomsstipendium ut. Årets stipendiat är Carolin Krohn (i mitten på bilden) och Stina Bäcklund (till höger på bilden). De två får 10 000 var att användas till fortsatt utbildning.

Carolin Krohn är 25 år och jobbar hos Stig Jarle Röste. Hon äger både fölston, unghästar och tävlingshästar och är mycket intresserad av kallblod.

Stina Bäcklund är 18 år och går fortfarande i gymnasiet men är engagerad som ledare på Hagmyrens travskola. Hon har också lång erfarenhet från ponnytrav och jobbar både hemma och åt andra med hästar på kvällar och helger.

Carolin och Stina blir nu också adjungerande i styrelsen för Norra Hälsinglands Travsällskap (Hagmyren).

Så här löd motiveringarna:

Carolin Krohn:

Caroline har ett stort hjärta för hästen och speciellt för den kallblodiga rasen. Äger själv fölston, unghästar och tävlingshästar. Jobbar med hästar i arbetet och fritiden under större delen av dygnets timmar. Caroline ser även lite djupare och vill förkovra sig förebyggande vård och alternativ behandling för hästens välbefinnande. Hon är en förebild för andra ungdomar och en värdig representant för travsporten.

Stina Bäcklund:

Med sitt stora engagemang både hemma och som kursledare på Hagmyrens Travskola. Brinner för att arbeta med hästar under dygnets flesta timmar, att vidareutveckla sig och barnen i travskolan är hennes drivkraft. Hon har skördat stora framgångar sedan tidig ålder med sina ”skettisar”. Hennes ordspråk är ”En glad häst är en häst som presterar”.

Fakta om Järvsöfaks Ungdomsstipendium:

Stipendiet - som 2010 instiftades av Norra Hälsinglands Travsällskap, Hudiksvalls Kommun, AB Trav och Galopp (ATG) och Hälsinge Trav AB/Järvsöfaks - delas ut till en person under 25 år från Hagmyrens geografiska verksamhetsområde som enligt statuterna ”utmärkt sig genom att visa att denne genom kunnande och ett genuint hästintresse sätter hästen i främsta rummet” och ”som vinner framgångar inom travsporten, både på och/eller vid sidan av själva tävlandet”.

I nämnden sitter Lennart Wilhelmsson (till vänster i bilden), ordförande i Hagmyren, Eva Myrgren och Bente Sandström från Hudiksvalls Kommun, Hasse Svennehed från ATG/Svensk Travsport och Järvsöfaks delägare Jan-Olov Persson.

Stipendiet har hittills delats ut till:

År, Namn
2010, Caroline Holm
2011, Emelie Mood
2012, Jennie Mood
2013, Hanna Edvinsson och Lisa Gilljam
2014, Wiktor Kylin-Blom
2015, Erik Holm
2016, Carolin Krohn och Stina Bäcklund.

Fakta om Järvsöfaks:

Född 23 juni 1994.
201 segrar totalt.
Världsrekord för kallblod i flest antal vunna lopp i rad - 42 stycken.
Världsrekord för kallblod över 1 640 meter på tiden 1.17,9 (12 juli 2005).
Världsrekord i intjänade pengar för kallblod – 21 288 570 kronor.
En av två kallblod i Sverige som tjänat mer än 10 miljoner kronor.
Tre gånger vald till Årets Häst i Sverige (2003-2005) och tolv gånger vald till Årets Kallblod (1998-2009).
10 SM-titlar och mängder av storloppsvinster i Sverige, Norge och Finland.
Första travhäst som medverkat i Stockholms högvakt på Stockholms slott (20 augusti 2007).
Utsågs i januari 2010 av ATG och Svensk Travsport till Travets Hedersambassadör.
2010 fick Järvsöfaks även en egen väg uppkallad efter sig.
Järvsöfaks valdes 2013 in i Hall Of Fame och under 2014 i Glada Hudik Walk of Fame.

För mer information kontakta:

Lennart Wilhelmsson, Norra Hälsinglands Travsällskap
Mobil: 070-677 70 62.