Tina Nordström ambassadör för svenskt kött

Tina Nordström ambassadör för svenskt kött

På Svensk Köttinformations presskonferens den 12 mars i Stockholm presenterade Tina den stora nyheten för gräddan av de svenska matjournalisterna.

-Jag funderade mycket på min framtid och bestämde mig för att fokusera på svenskt kött, eftersom jag är förtjust i ”kort-resta” råvaror, säger Tina Nordström.
På programmet står först besök hos producenterna, sedan även på slakterier och i förädling. Tina vill följa hela processen med köttet från gården till spisen.

- Jag riktigt längtar efter att hoppa i stövlarna och få lite skit under naglarna, säger Tina.
Hennes tanke är hela tiden riktad mot produktutveckling och nya idéer.

-När Tina kontaktade mig och föreslog ett samarbete var Svensk Köttinformation inte sena att tacka ja, säger Ella Nilsson, VD.

För att släppa den stora nyheten bjöd Svensk Köttinformation in till en informativ pressträff. Temat för dagen var Tider, Trender och Temperaturer i matlagning med svensk griskött. För matinspirationen stod även matskribenten Lisa Förare Winbladh, som gav en föreläsning där hon slog hål på gamla matmyter och berättade intressanta detaljer om tillagning av olika styckningsdelar.

Som en extra knorr på tillställningen kom dansante grisbonden Karl-Petter Bergvall på besök och berättade om hur en dag på gården ser ut och om hur de svenska grisarna har det.

Förutom broschyrer med nya maträtter av griskött, framdelskött av nöt och lammkött presenterades även en ny DVD om styckning.

På vår hemsida finns alla de nya recepten i vår receptbank med bilder att ladda ner. Där kan du även läsa ett sammandrag av Lisa Förare Winbladhs föreläsning. www.svenskkottinformation.se