Tankar från Svensk Köttinformation

Tankar från Svensk Köttinformation

Det finns i dagsläget absolut inget försvar för den hantering av köttfärs som skett i vissa ICA-butiker. Men med en förändrad lagstiftning och mera kunskap hos konsumenterna kanske vi skulle våga säga att butiken efter sista förbrukningsdag får sälja färsen till halva priset under några morgontimmar.

För att köttfärs uppnått sista förbrukningsdag, behöver det inte innebära att den är otjänlig som människoföda. Men enligt lag får den inte packas om och säljas.

Fyra butiker har fuskat och lurat oss konsumenter och samtidigt tjänat stora pengar. Jag tror inte en sekund på att de har haft miljön och klimat i åtanke, utan bara haft egen vinning i sikte. Men i slutändan, visst är det fel att slänga en produkt om den är tjänlig?

Med en ny lagstiftning skulle butiken kunna annonsera om halva priset med budskapet att "Vi på ICA är rädda om miljön - vi är klimatsmarta" Vilken ansvarsfull succébutik!

De konsumenter som med lukt och smaksinnet kvar skulle strömma till och sen rusa hem för att rulla köttbullar och samtidigt känna sig delaktig i klimat- och miljödebatten. En vinn - vinn situation.

Att köpa färs mald i butik kan som vi sett vara ett vågspel - Hur fräscht är egentligen det kött som malts? Är det kött som legat förpackat i disken och närmar sig utgångsdatum eller som har hämtats direkt från kylen i leverantörens obrutna förpackning?

Ja, vad ska vi tro efter de senaste dagarnas skandal? Den konsumentpackade --K-pack- färsen GARANTERAR sista förbrukningsdatum som står på förpackningen, förutsatt att en obruten kylkedja hållits.

Bonden gör allt som står i sin makt för att föda upp friska djur med hög köttkvalitet enligt världens hårdaste djurskyddslagstiftning. Fodret, stallarna och kontrollerna - allt är på topp. Likväl transporterna till slakteriet är hårt reglerade liksom slakten och även styckningen sker i EU-godkända lokaler.

Allt detta till synes i onödan då några giriga ICA handlare naggar hela förtroendet för kött genom att bryta denna av bönderna omsorgsfullt uppfyllda kötthantering!

Jag brukar försöka att tänka positivt och det enda jag kan se i det här fallet är att ICA-handlarna faktiskt har räddat många ton, ibland kanske tjänligt, kött genom åren och därmed sparat både klimat och miljö.

Om vi ska kora dem till "Årets Klimat- och Miljöhjältar" måste livsmedelslagen ändras. Men idag kan jag bara se paralleller mellan deras agerande och ren girighet - "mycket vill ha mer".

Ella Nilsson
VD Svensk Köttinformation

Nedan följer frågor och svar om köttfärs hämtade från SLV:s hemsida

Frågor och svar från SLV:s hemsida
Vad innebär sista förbrukningsdag?
Vissa mycket känsliga livsmedel, som färsk fisk och kyckling, köttfärs, organ och rå korv, måste vara märkta med sista förbrukningsdag i stället för bäst före-dag. Sista förbrukningsdagen är den sista dag som dessa livsmedel beräknas kunna förbrukas om de har förvarats på rätt sätt och i obruten förpackning. De får inte säljas efter att sista förbrukningsdagen har passerats.

Får man märka om köttförpackningar?
Nej, man får inte märka om förpackat kött. Det säger lagen sedan länge. Att märka om är i första hand en redlighetsfråga. Konsumenten köper en vara, som inte överensstämmer med märkningen.

Om förpackningen är skadad får man ge nytt emballage och sätta på en ny etikett med samma datum, eller ett tidigarelagt datum om man bedömer att varans hållbarhet har försämrats.

Hur lång är hållbarheten för köttfärs?
Det beror framför allt på förvaringstemperaturen. Livsmedelsverket rekommenderar att köttfärs förvaras i +4 grader.

Tidigare var det lag på att bland annat köttfärs fick förvaras i högst plus fyra grader. Idag är det upp till företagaren att välja temperatur och därmed också sista förbrukningsdag. Ju lägre temperatur, desto längre hållbarhet.

Kan man se om köttet är gammalt?
Man kan titta på köttet och lukta.

Är det farligt?
I första hand tappar köttfärsen kvalitet och börja lukta och smaka sämre. Det är sällan det finns sjukdomsframkallande bakterier i köttfärs, men om de finns kan de växa till.

Vad kan konsumenten göra?
Titta på vad butikens hylltermometer visar. Hålla koll på sin egen kylskåpstemperatur. Upptäcker man felaktigheter bör man tala med säljaren eller kommunens miljö- och hälsokontor. Livsmedelsverket rekommenderar att man inte smakar på rå köttfärs och att man alltid genomsteker köttfärs.

Vad gör Livsmedelsverket?
Det finns nära 1 000 inspektörer som dagligen kontrollerar att livsmedlen är säkra och att lagstiftningen följs. Livsmedelsverket, tillsammans med kommunerna, gör varje år mellan 25 000 och 30 000 inspektioner.

För butiker är det miljö- och hälsokontoret i kommunen som har kontrollansvaret och som kan agera vid upptäckta brister.