Grekiska läckerheter på olympiabuffé

Grekland är årets värd för Olympiska Spelen. Det var där det en gång började för drygt hundra år sedan. Den grekiska matlagningskonsten har många fler år på nacken och var en gång den mest utvecklade i Europa. Den är starkt förknippad med religiösa högtider och vid fest serveras alltid stek från lamm, gris eller killing. Det inhemska vinet bidrar till underhållningen och ätandet och drickandet får ta gott om tid.

Även grekerna har sitt smörgåsbord, mezedes, ett dignande bord med mängder av smårätter. Att ha varit med på antikens tid måste ha varit en upplevelse av stora mått. Då serverades grishjärna, stekta trastar och näktergalar, sjöborrar, gräshoppor, syrsor och påfågelsägg.

Vi är helt tillfreds med att njuta av lamm i stor variation, men som lätt kan bytas mot griskött. Får är det djur som klarar sig bäst på den sparsamma födan i den karga grekiska övärlden. Deras motsvarighet i växtriket är vinrankan som också finner sig väl tillrätta i den magra jorden. Grekerna är oerhört stolta över sitt inhemska vin och retsinan med något skamfilat rykte håller på att få en renässans då grekerna med moderna metoder experimenterar fram ett gott vitt vin med smak av kåda. En måltid med lammkött och vitt vin är alltså grekiskt signum.

Lammkött i alla former finns på vår buffé tillsammans med typiska grekiska smaker av till exempel mynta, vitlök, citron och oliver. God lammkorv, merques, gjord på svenskt lammkött, hittas bland de svenska korvnyheterna i kyldisken eller köps med fördel i välsorterad saluhall med duktiga yrkesmän bakom disken. I Grekland sägs varje ö ha en egen korv med hemligt recept.

Samla vänner, håll tummarna för de svenska idrottarna framför TV:n och längta till Grekland.

Till recepten

Våra recept är alltid baserade på svenskt kött.

Vintips
Kretikos Boutari White 7539, 64 kr