Fira Alla hjärtans dag filéfritt

Fira Alla hjärtans dag filéfritt

Svensk Köttinformation fortsätter år 2009 i filéfri anda. Det är framdelskött som gäller. Vi firade nyår utan filé och nu är det dags för firandet av Alla hjärtans dag.

I år serveras "Hjärtlig oxgryta med jordgubbar och bubbel" med svensk högrev till Alla hjärtans lunch på lunchrestauranger runt om i landet.

Hjärtlig oxgryta passar även utmärkt att laga hemma. Så skynda att fynda en fin bit svensk högrev. Den är en prisvärd och klimatsmart styckningsdetalj med höga smaker.

Högreven kräver lite längre tillagningstid, men en gryta kan du med fördel laga dagen innan den ska serveras. På lördag behöver du bara värma grytan, tillsätta jordgubbar och bubbel. Succén är given. Allt i ett!

Hjärtlig oxgryta med jordgubbar och bubbel, 4 personer

1 dl finklippt persilja

Till servering:
Grönsallad

Bryn kött och lök och lägg över i en gryta. Häll på vatten, vin och äppeljuice. Smula ner buljongtärningar och tillsätt vitlök. Koka upp, sänk värmen och låt sjuda på svag värme i ca 1 ½ timme eller tills köttet är mört. Tillsätt palsternacka och morot och sjud i ytterligare ca 10 minuter. Krydda med salt och peppar. Tillsätt jordgubbar, grädde och cider.

Tillbehör: Värm ugnen till 225°. Lägg potatis och rödbetor på smord plåt. Krydda med peppar och rosta i ugnen 30 minuter. Strö över kapris, salt och persilja.

»Läs mer om högrev på vår hemsida

»Läs mer om Alla hjärtans lunch

Frågor om recepten besvaras av gunilla.blixt@svenskkottinformation.se

Fler recept hittar du i vår receptbank

» Till receptbanken

Där finns också bilder att ladda ner i anslutning till varje recept.

Alla bilder på hemsidan ägs av Svensk Köttinformation. Ett avtal med fotograferna finns enligt följande villkor: Alla bilder ska vid användning alltid märkas med fotografens namn. Bilder får användas av press, så som tidningar och hemsidor i redaktionellt sammanhang och endast med tillhörande recept. Bilder får ej användas i reklamsammanhang eller annat kommersiellt syfte.