Finns det socker i kött?

Svaret är nej. Kött innehåller inget socker alls och inte heller några andra kolhydrater. Kan det finnas socker i charkuterier? Ja, det kan det göra. I flertalet charkprodukter där socker ingår är dock sockerhalten lägre än 1%. Sockret tillsätts av smakmässiga skäl.

Små mängder socker
Socker, druvsocker och ibland glukossirap kan ingå i charkprodukter. Detta framgår också av ingrediensförteckningen. Den exakta mängden deklareras inte på förpackningarna men i flertalet charkprodukter är sockerhalten dock lägre än 1%. Kassler t. ex. innehåller ½ gram socker per 100 g.

Socker i rimsaltad mat
Rimmat kött som t. ex. kassler, kokt skinka eller saltkött har en stark ställning i vår matkultur. Förr saltades kött efter slakten för att öka hållbarheten. Då användes betydligt större saltmängder än idag. Många minns säkert den sortens julskinka som måste ligga i blöt i timmar innan den kunde kokas. Idag görs rimning mest för smakens skull och då används mindre salt. Socker förekommer ofta i rimsaltade produkter. Det rör sig dock om små mängder socker: 30 g socker till 5 liter vatten och 900 g salt rekommenderas i en modern kokbok. Sockerhalten i kokt skinka är så låg att den betecknas som noll i Livsmedelsverkets kosttabell.

Leverpastej
Druvsocker finns naturligt i lever. I leverpastej tillsätts också socker för att balansera skärpan i leversmaken. I Livsmedelsverkets specialtabell för kolhydrater finns en analys av leverpastej som visar på 7 g kolhydrater/100 g varav socker (sackaros) utgör 1,2 g. Tabellen är från 1996, men sockermängden stämmer bra med nutida recept på leverpastej.

En nypa socker i köttbullar
Att tillsätta lite socker i köttbullssmeten är knappast ett modernt påfund. Redan den legendariske matpersonligheten Bullen Berglund brukade hävda att en nypa socker var en nödvändig krydda i köttbullar. I hans kokbok från 1930 ingår 1 tesked (ca 5 g) socker till ett ½ kg köttfärs. Att detta är en smaksak är uppenbart, och det finns färdiga köttbullar i butikerna som inte innehåller socker.

Högupplösta bilder

100 g köttbullar innehåller ½ sockerbit:

Bildtext: 100 g leverpastej innehåller ½ sockerbit:

Karin Franson
karin.franson@svenskkottinformation.se