Coop och svenska grisbönder i gemensam kampanj

I den kinesiska kalendern är 2007 grisens år. Kanske är det ett tecken i tiden för det samarbete mellan Coop och Sveriges Grisproducenter som startar nu. Tillsammans slår de ett slag för det svenska grisköttets unika mervärden.

Det finns fördelar med svenskt griskött som man kanske inte märker när man jämför två paket fläskfilé i butiken. Nu vill Coop och Svensk Köttinformation göra gemensam sak och upplysa alla Coops konsumenter om det arbete som ligger bakom det svenska grisköttet.

– Det här gör vi för att berätta om det fantastiska jobb som alla våra medlemmar gör, säger Lars Hultström, ordförande i medlemsföreningen Sveriges Grisproducenter. Vi håller en världsunikt hög standard på vår produktion, och det är något som våra slutgiltiga kunder, de som ska äta kotletten eller skinksteken, inte verkar känna till.

Tillsammans med Coop startar man nu en kampanj för att upplysa alla som handlar svenskt griskött om vad de egentligen köper. Dvs inte bara kvaliteten på produkten, utan även kvaliteten på produktionen.

– Det är inte lätt för dagens stressade konsument att hålla allt i minnet om skillnader på griskött vid inköpet, säger Ella Nilsson på Svensk Köttinformation som har tagit fram kampanjen. Däremot kan konsumenten ta till sig fakta när de står i butiken och väljer. Undersökningar visar att 42% av alla konsumenter tar sina köpbeslut i butiken när det gäller kött.

Att konsumenten verkligen vill ha information om hur köttet har tagits fram styrks även av konsumentundersökningar bland annat från Svenskt Sigill och Min Mat.

Även Coop är mycket positiva till ökad information till sina kunder.

– Vi vill att våra kunder ska kunna ta beslut grundade på bra information om varorna, säger Mats Norén, ansvarig för kött på Coop Sverige AB. Hos oss ska man veta vad man köper, och det här är ett bra projekt i den riktningen.

Som konsument kommer man främst att märka av kampanjen genom en märkning på köttpaketen. Flera olika fakta kommuniceras på olika etiketter, med en hänvisning till en hemsida där man kan läsa mer. Totalt kommer närmare 4 miljoner etiketter att distribueras ut under 2007.

Kampanjen kommer även att märkas i butiken med skyltningar i disken, samt genom att butikspersonalen på Coop ska få information om produktionen av griskött. Kampanjen bekostas av Sveriges grisbönder, och kommer att pågå under hela 2007.

Kampanjen på webben

Högupplösta bilder
Svenskt bondförnuft §1

”Svenska grisar har knorr på svansen.”

Grisar som trivs har knorr på svansen. Vi ger våra grisar halm och strö att sysselsätta sig med. Då blir de lugna och biter inte varandra i svansen.
Svenskt bondförnuft §2

”Svenska grisar får halm och strö varje dag.”

Att ha något att sysselsätta sig med är livskvalitet för grisar. Det är så de får utlopp för sina naturliga behov och det gör dem lugna. Det är därför vi ger våra grisar halm och strö varje dag.
Svenskt bondförnuft §3

”Svenska grisar är bra för Sverige.”

Våra svenska grisar är till största del uppfödda på spannmål från våra egna svenska gårdar. Genom att välja svenskt griskött bidrar du till en levande landsbygd och vårt vackra öppna landskap.
Svenskt bondförnuft §4

”Du kan lita på svenskt griskött.”

Det svenska grisköttet är tryggt och säkert. Internationellt sett är vi ett föregångsland när det gäller djurhållning och vi är väldigt stolta över att kunna erbjuda ett griskött garanterat fritt från salmonella.
Svenskt bondförnuft §5

”Svenskt griskött är i världsklass.”

Det svenska grisköttet är fantastiskt både vad gäller smak och kvalitet. Att det är så beror på att den svenska grisen är frisk och lever ett liv under bra förhållanden.
Svenskt bondförnuft §6

”Svenskt griskött är magert och gott.”

Griskött är mycket magert. Putsat innehåller det endast 2-3% fett. Det är snabblagat, tacksamt att krydda på olika sätt och otroligt populärt under grillsäsongen. Det är därför som grisköttet är en självklar del i vår matlagning.

Lars Hultström, ordförande Sveriges Grisproducenter
0150-700 55, 0708-702 551