Bästa Maten, Svensk Mat i TV

”Bästa maten” är en ny TV-serie i ett samprojekt mellan Zodiak Television AFP AB, Svensk Köttinformation, Min Mat och Lantmännen. I åtta program, med start 12 dec kl.21.00 i TV4+, tar Kocken Magnus Svensson oss runt i Sverige och låter oss njuta av det godaste Sverige har att erbjuda. Det svenska köttet spelar huvudroll i fem av programmen.

Första stoppet är hemma hos Lisa på Gotland, där Magnus lagar läcker lammentrecôte. Efter en fisketur i den Sörmländska skärgården, åker vi vidare till Värmland. Studenter från soliga Karlstad handlar svenskt nötkött av toppkvalitet i familjen Högstedts gårdsbutik och lagar sedan husmanskost i form av sjömansbiff. Magnus kompletterar med en annan variant av den svenska biffen.

Efter Skånebesöket med fågel på menyn blir det en lång färd upp till Norrbotten, där vi får njuta av Anna-Lenas palt. Magnus kontrar med Öländska kroppkakor, båda rätterna sprungna ur samma idé med det rimmade och rökta sidfläsket som en absolut nödvändig ingrediens.

I Småland bjuder paret Andersson på isterband och Magnus lär oss göra egen korv.

I Västergötland finns Malin och Mattias med alla sina glada grisar med knorr på svansen. Glada djur ger gott kött och vår klassiska fläskkotlett står sig i alla väder. Magnus använder sig av ugnen som förträfflig matlagare med helstekt fläskkarré.

Vår Sverigetur avslutas i Hälsingland med fyllda tunnbröd och ostkaka som dessert.

Under våren 2006 kommer de åtta programmen att sändas i repris i stora TV4 kanalen.

Sändningar och innehåll:

12 dec GOTLAND Lamm/ägg

19 dec SÖRMLAND Fisk

26 dec VÄRMLAND Nötkött

2 jan SKÅNE Fågel

9 jan NORRBOTTEN Fläsk

16 jan SMÅLAND Korv

23 jan VÄSTERGÖTLAND Griskött

30 jan HÄLSINGLAND Ost/korn

Till bilder från "Bästa maten".

Fotograf: Ann-Sofie Carringer
Ange alltid fotografens namn vid publicering av bilder.

Catarina Offe
catarina.offe@svenskkottinformation.se