Anders Wilhelmsson - Sveriges Köttkock 2005

Anders Wilhelmsson, restaurang News Café, bar & restaurant, Umeå segrade med rätten: Oxmärgsbakad bringa, kantarellkräm och varm ”höstsallad”, aprikos- och dadelsky samt pressad palsternacka med päron. Tävlingsuppgiften bestod i att kreera en à la carterätt av framdelsdetaljer från svenskt nötkött. Sveriges köttkock är en tävling för yrkesverksamma kockar. Den arrangeras numera vartannat år av Svensk Köttinformation i samarbete med Svenska Kockars Förening, för att lyfta fram det svenska köttet och våra duktiga svenska kockars kreativitet och yrkeskunskaper. Tävlingsuppgiften i år har varit att kreera en à la carterätt för 10 personer, där framdelsdetaljer av svenskt nötkött, ingår som huvudråvara. Rätten får innehålla två tillbehör samt sås eller motsvarande och potatis eller motsvarande. Juryns beslut var enhälligt med motiveringen: Segraren i årets tävling har komponerat en välbalanserad á la carterätt, modernt presenterad med goda smaker i god harmoni. Utslagsgivande för segern var en fördömlig preparation av huvudråvaran. I rätten förmådde den tävlande att använda sig av olika tillagningsmetoder. Vinnarens professionella inställning kommer att vara till stor fördel i dennes framtida yrkeskarriär. Övriga finalister var Malin Lindberg och Frederic Bertuit, som enligt juryn, höll hög klass på sina maträtter. Vinnaren fick, förutom äran, 15.000 kronor samt en mat, vin och upplevelseresa till Chile. Motprestation blir att bjuda medresenärerna på vinnarrätten under resan. Juryn bestod av: Kurt Weid, juryns ordförande Ella Nilsson, VD Svensk Köttinformation Peter Wilbois, ordförande Svenska Kockars Förening Andreas Nylén, Sveriges Köttkock 2003 Sofia Sjödin, Årets Wilhelmina 2004 Tidigare pristagare: Roland Persson 1986 Anders Hylin 1989 Dan Lexö 1990 Melker Andersson 1993 Henrik Swensson 1995 Andreas Helgesson 1997 Niclas Rapp 1999 Robert Saltin 2001 Andreas Nylén 2003 Sveriges köttkock 2005 korades den 12 oktober på Salén Konferens & Matsalar, Stockholm. Till recept och bilder. http://www.svenskkottinformation.se/receptsamling/recept_list.php?avdelning=konsument&q=kk05&metodID=0&kottslagID=0&typID=0&tillfalleID=0 Bild på Anders Wilhelmsson. http://www.svenskkottinformation.se/press/artiklar/index.php?categoryID=137&avdelning=press Den föregicks av prisutdelning i Smarta Kocken, en tävling för elever i 2:a årskursen på Hotell- och Restaurangprogrammet. Segern gick till Susanne Albertsson, Anna Jonsson, Lisa Lindström,Hotell & Restaurangutbildningen, Åre med rätten Het och vild fläskgryta. From torsdag 13 oktober kl 12.00 kan fler bilder från tävlingen inklusive mingelbilder hämtas på www.svenskkottinformation.se För ytterligare information: Catarina Offe eller Ella Nilsson, Svensk Köttinformation 08-725 82 50 catarina.offe@svenskkottinformation.se, ella.nilsson@svenskkottinformation.se,