Rekordstora höjningar av VA-taxan 2024 men vatten är fortfarande prisvärt

Rekordstora höjningar av VA-taxan 2024 men vatten är fortfarande prisvärt

Idag publicerar Svenskt Vatten sin årliga Taxerapport, som sammanställer VA-taxan för 2024 och analyserar drivkrafterna bakom utvecklingen. De senaste åren har VA-organisationerna sett ökade kostnader i alla led, samtidigt som många står inför stora investeringsbehov. 2024 års taxestatistik avslöjar några tydliga trender:

• Avgiften nästan dubblerad jämfört med 2023: Förra årets höjning av brukningsavgifter i Sveriges kommuner, i genomsnitt 8,1 procent, var den högsta sedan Svenskt Vatten började samla in digital statistik 2002. Årets ökning är nästan dubbelt så hög och uppgår till 14,1 procent.
  • Skillnaderna mellan kommunerna ökar: År 2020 var skillnaden mellan kommunen med högst och lägst VA-taxa nästan 400 procent. Denna skillnad har ökat varje år och är nu uppe i 531 procent, trots att det i princip är samma tjänst som levereras.
  • Vatten är fortfarande prisvärt: Trots den höga procentuella ökningen är VA-taxorna fortfarande relativt låga i kronor räknat, även i kommuner med höga taxor. Snittpriset för ett enbostadshus (typhus A) är nu 10 515 kronor, jämfört med 9 214 kronor 2023, vilket innebär en ökning med 1 301 kronor eller 108,50 kronor per månad.

Svenskt Vattens bedömning är att kommunerna behöver fortsätta höja VA-taxan de kommande åren. Det ekonomiska läget, stigande kostnader för drivmedel och insatsvaror, höga räntor och kommande investeringar i vatteninfrastrukturen innebär fortsatt ökade kostnader för VA-organisationerna.

Om detta är intressant att skriva om är Erik Karlsson, Strateg på Svenskt Vatten, tillgänglig för intervju. I rapporten går det även att se kommunernas taxor.

Kategorier

Svenskt Vatten arbetar för rent dricksvatten och friska sjöar och hav. Som branschorganisation för landets viktigaste livsmedelsproducenter och miljövårdsföretag arbetar vi aktivt med att företräda kommunernas VA-organisationers intressen för att få gehör i nationella och internationella sammanhang och med att bidra till medlemmarnas utveckling. Medlemmarna i Svenskt Vatten levererar dricksvatten och tar emot avloppsvatten från cirka 9,5 miljoner anslutna kunder.

Erik Karlsson

Strateg för ledningsnät och tillgångsförvaltning 08-506 002 23, 0761–15 97 95