Vänsterpartiet lovar mer kultur till alla

Svensk Scenkonst arrangerar kulturpolitiska utfrågningar dagligen i Almedalen:

Vid måndagens kulturpolitiska utfrågning av Siv Holma (V) i Almedalen lovade Vänsterpartiet att stärka kulturbudgeten, öka tillgången till kultur för alla och att förbättra villkoren för kulturskaparna. Någon gemensam rödgrön kulturpolitik presenterades inte.

Vid utfrågningen, som arrangerades av branschorganisationen Svensk Scenkonst, lovade Siv Holma, Vänsterpartiets talesperson i kulturfrågor att:

-Göra sitt yttersta för att stärka kulturbudgeten på lokal, regional och nationell nivå. Vänsterpartiet vill skapa en kulturlag som lagfäster att samhället har ett ansvar för kulturen.

-Stärka tillgången till kultur för alla, bland annat genom att återinföra och utvidga fri entré till museer och att göra kulturen mer tillgänglig i den digitala världen. Man vill till exempel inrätta digitala bibliotek.

-Stärka kulturskaparnas villkor. Det behöver göras en översyn vad gäller trygghetssystemen. Entreprenörskapet finns redan men många hamnar mellan stolarna. Kulturskaparna bör omfattas av de trygghetssystem som finns.

Enligt Siv Holma är kulturen en del av välfärdens kärna, där har kommunerna en nyckelroll. Vänsterpartiet vill införa en maxtaxa på kulturskolan för att säkra allas rätt att utöva kultur. Kulturen ska få del av de 12 miljarder som de rödgröna lovat ska tillföras statskassan genom reformer.

På frågan om hon vill bli kulturminister svävar Siv på svaret, men att hon tycker att det vore lockande att få driva igenom det hon tror på. Hennes första och viktigaste uppgift på ministerposten skulle vara att tillföra mer pengar till kulturen. Därefter skulle hon återinföra inkomstgarantin, se över det nationella stödet till musiklivet och återinföra En bok för alla. Om Vänsterpartiet får bestämma kommer man att genomföra pensionsreformen för scenkonstområdet.

Regionaliseringen vill Vänsterpartiet stödja men under former som är mer anpassade till de olika landstingen. Stockholm borde till exempel få verka under andra villkor som passar dem. Hon ger inget rakt svar hur man ska göra om Stockholm står på sig och inte vill vara med. Kvalitet ska garanteras genom att man har en kulturell infrastruktur. Där ingår resurser, lokaliteter, villkor för kulturskapare. Om regionaliseringen ska bli lyckad behövs dessutom utökad kompetens i regionerna, av det slag som Kulturrådet besitter.

Vänsterpartiet vill förändra hyresnivåerna för de statliga kulturinstitutionerna. Men ett nytt operahus vill man absolut inte utlova. Siv ger inte heller något klart svar på hur man ska finansiera renoveringen av kulturbyggnader som Nationalmuseum och Kungliga Operan. Den ytterligare miljard man utlovar äts i princip upp av renoveringar om man inte tillsätter öronmärkta pengar här.

Skapande skola? Vänsterpartiet vill att satsningen ska skapa förutsättningar för att de professionella får komma in i skolan. Från förskolan och genom hela grundskolan. Man är beredd att förändra läroplanen för att garantera kultur i skolan. De estetiska ämnena är en viktig del i skolan och Siv vill stärka de estetiska ämnena i skolan.

Av de statliga ökade anslagen ska mer pengar till ut i regionerna. De regioner som inte kommit så långt ska ha mest.

Tillgänglighetsaspekten är viktig för Vänsterpartiet. En bredbandsavgift skulle kunna vara ett sätt att finansiera fria nedladdningar av t.ex. böcker, enligt Siv.

Siv är kritisk till Svenska Spels val att inte stödja kultur. Detta borde man enligt Siv kunna reglera i ägardirektiven. Någon förändring av reglerna för Stiftelser för att öka incitamenten till gåvor och donationer kommer Vänsterpartiet inte att driva. Den ekonomiska situationen ska inte lösas genom alternativ finansiering i första hand, utan genom ökat statligt stöd.

Slutligen lovar Siv Holma ett gemensamt kulturprogram från de Rödgröna inom kort.

Utfrågning tisdag 6 juli:
Folkpartiet lovar . Christer Nylander, Folkpartiets kulturpolitiska talesperson
Kl. 12.00-13.30
Länsteatern i Visby, Bredgatan 10

För mer information kontakta Helena Faxgård, kommunikationschef Svensk Scenkonst, 0709-463970

Läs mer om Svensk Scenkonst program i Almedalen

Svensk Scenkonst är en branschorganisation för arbetsgivare i scenkonstbranschen. Vi representerar drygt 100 företag och organisationer verksamma inom teater, dans och musik. Våra medlemsorganisationer innefatar verksamheter i såväl statlig, regional, kommunal som privat regi. De anslutna organisationerna har cirka 6000 personer anställda. Vårt uppdrag är att ge våra medlemmar optimala förutsättningar att utveckla en scenkonst för alla.