Välbesökt stämma i Göteborg 18-19 april

Svensk Scenkonst är branschorganisation för arbetsgivare inom musik, dans och teater. Vi organiserar ett 120-tal institutioner inom scenkonstområdet. Bland medlemmarna finns de statliga, regionala och kommunala institutionerna liksom många privatteatrar och andra arrangörer. Svensk Scenkonst har i veckan avslutat sin stämma i Göteborg. Stämman var den mest välbesökta hittills - 190 delegater deltog för att lyssna till kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, få del av en presentation av en ny SOM undersökning av scenkonstens publik och få diskutera erfarenheter av scenkonstsamarbetet inom EU. Dessutom fick man lyssna till en dynamisk debatt om scenkonstens framtid med ledande företrädare för branschen samt några fria debattörer allt under ledning av Camilla Lundberg. Första dagens programpunkter kommer att kunna ses på vår hemsida via websändning senast måndag den 23 april. Vid stämman gjordes stora förändringar i styrelsen som innebär att Svensk Scenkonst för första gången får en helt jämställd styrelse. Åtta nya ledamöter valdes in i styrelsen, sju av dem är kvinnor. För första gången har styrelsen nu en representant för danslivet genom att den nya chefen för Skånes Dansteater, Åsa Söderberg valdes in. En annan nyhet är att högskolerektorn Helena Wessman vid Högskolan för scen och musik i Göteborg fick en plats i styrelsen Detta är ett resultat av att Svensk Scenkonst prioriterar samarbete med de konstnärliga högskolorna. (Hela styrelsen framgår av bilaga Styrelsen) Till ny ordförande valdes Ingrid Dahlberg som tidigare varit chef för SVT Drama och Dramaten samt till nyligen landshövding i Dalarna. "Det är mycket glädjande att stämman valt en styrelse vars sammansättning stämmer mycket väl med det mål och visionsprogram vi nu arbetar efter. Jag tror att vi kan se fram emot en mycket spännande utveckling av vår organisation" säger förbundsdirektör Sture Carlsson i en kommentar. Med vänliga hälsningar Sture Carlsson 0705-778621