Foto: Sören Vilks

Svenska evenemang omsätter över 53 miljarder – ny statistik den 15 maj

Evenemang inom idrott och kultur bidrar gemensamt med en omsättning på över 53 miljarder kronor och sysselsättning åt fler än 106 000 svenskar. Förädlingsvärdet och därmed bidraget till BNP uppgår till närmare 25 miljarder kronor. Evenemang är på tillväxt. De bidrar till Sveriges och städers attraktions- och konkurrenskraft och driver konsumtion i ett större ekosystem som omfattar bland annat hotell, restauranger och transport.

Den 15 maj presenteras ny statistik som beskriver svensk evenemangssektors ekonomiska bidrag till Sverige.

Sveriges kultur, idrott och besöksnäring har för andra gången tillsammans tagit fram nationell statistik över Sveriges evenemangsnäring. Svensk Scenkonst, Svensk Live, Riksidrottsförbundet, Svenska motionslopp, Visita och BFUF står bakom initiativet ”Evenemang i siffror”, Tillväxtverket är medfinansiär. Sex av landets största biljettbolag har levererat biljettdata. Syftet med initiativet har varit att utveckla metoder och generera en tillförlitlig, robust och samlad statistik över näringen.

Det är mycket värdefullt att scenkonsten, livemusiken och idrotten har gemensam och samlad statistik som beskriver evenemangen. Materialet ger oss en djupare förståelse för våra sektorer som näring och arbetsmarknad.
Mikael Brännvall, vd Svensk Scenkonst

Tid och plats
Onsdag den 15 maj kl 9.00–10.00, kaffe serveras från 8.30

Strindbergs Intima Teater, Barnhusgatan 20