Svensk Scenkonsts kommentar till förändringar inom Statens Kulturråd

Inom kort publiceras direktiven till den kulturpolitiska översyn regeringen aviserade redan i budgetpropositionen i höstas. Med tanke på att det tagit mer än ett halvår att få fram direktiven kan man anta att det är genomgripande förändringar som förbereds. De förändringar av Statens Kulturråd som redan nu inletts kan ses som en fingervisning om vad som väntar. Kulturrådets ordförande Anna Hedborg gjorde i torsdags sitt sista styrelsesammanträde. Inom kort utses hennes efterträdare. Vid årsskiftet avgår också generaldirektören Kristina Rennerstedt. Att en ny regering väljer att byta ut en myndighetsledning är inte mycket att säga om. Vad som däremot förtjänar en mer ingående diskussion än som hittills skett är att samtidigt som ledningen byts så avskaffas också styrelsen. Kulturrådets huvuduppgift är att fördela statsbidragen till det svenska kulturlivet. Årligen fördelas inemot två miljarder kronor. Flertalet av bidragsbesluten fattas av rådets styrelse som varje år beslutar i cirka 2000 bidragsärenden. Bland dessa beslut finns till exempel hela stödet till scenkonstlivet utom stödet till de helstatliga institutionerna. Styrelsen består av 10 ledamöter som skall ge besluten en bred förankring i kulturlivet och komplettera den kompetens som finns bland tjänstemännen. För närvarande har minst fem av ledamöterna på olika sätt anknytning till scenkonsten - jag är själv en av dem. Det säger sig självt att Kulturrådets möjligheter att ge bidrag aldrig kommer att kunna tillfredställa alla dem som anser sig kunna motivera kulturstöd från statens sida. Prioriteringar måste därför alltid göras. Eftersom vi i Sverige försöker tillämpa principen om armlängds avstånd mellan den politiska nivån och kulturutövarna har Kulturrådet och dess styrelse en känslig mellanroll. Rådet skall omvandla regeringens mer eller mindre klara styrsignaler till konkreta bidragsbeslut vilket ofta gör det nödvändigt att väga olika intressen mot varandra. Genom att alla sådana beslut blir föremål för en ingående diskussion i styrelsen ökar möjligheterna till transparens och ger förhoppningsvis besluten rimlig legitimitet. Besluten kan dessutom inte överklagas vilket ställer extra höga krav på beslutsprocessen. Denna beslutsordning skall nu alltså i grunden förändras. Styrelsens beslutfunktioner kommer att övertas av en ensam generaldirektör som, som det heter i ett brev från departementet, blir "enrådig". Den personen blir den i särklass mäktigaste beslutsfattaren i Svenskt kulturliv med en egen miljardbudget att förfoga över. Den nya chefen skall också leda kansliets arbete som under senare år blivit alltmer strategiskt och därmed också mer kulturpolitiskt intressant. Det återstå att se vad regeringens avsikt med dessa förändringar är. Kanske vill den politiska nivån ta ett starkare grepp om genomförandet av sina beslut? Det kanske också kan fungera men det märkliga är att en så dramatisk förändring genomförs helt utan debatt och dessutom innan man ens tillsatt den utredning som skall se över bland annat hur statens kulturstöd skall inriktas i framtiden. Vi är vana vid att även ganska blygsamma förändringar av den statliga kulturpolitiken grundligt stöts och blöts. Därför tycker jag det känns märkligt att det nu är helt tyst när en uppenbarligen ganska betydande maktförskjutning håller på att genomföras i det tysta. Vi är nog många som skulle vilja att regeringen redovisade sina motiv så att vi kunde diskutera dem. Kanske får vi en föraning om vad som kommer att ske när Anna Hedborgs efterträdare som ordförande utses. Enligt ryktet skall den personen vid årsskiftet utnämnas till generaldirektör efter ett halvårs inskolning i den avgående styrelsen. Snart kommer också regeringen att bekänna färg genom att presentera de efterlängtade direktiven till översynen av kulturpolitiken. Då, om inte förr, är det dags att på allvar dra igång debatten om den statliga kulturpolitikens inriktning och organisation. Svensk Scenkonst kommer att aktivt ta del i den debatten! SVENSK SCENKONST Sture Carlsson