Svensk Scenkonsts kommentar till budgetpropositionen

Årets kulturbudget får ses som en budget i avvaktan på resultatet av den genomgripande kulturutredning som skall vara klar nästa år. I år har vi därför fått nöja oss med några få men viktiga nyheter. "Satsningen på kultur i skolan är glädjande även om det inte är klart hur det praktiskt skall gå till att knyta ihop grundskolarna i hela landet med det professionella kulturlivet. Svensk Scenkonst är gärna med i det utvecklingsarbetet för teater-, musik- och dansområdets del", säger förbundsdirektör Sture Carlsson i en kommentar. En annan glädjande nyhet är att regeringen äntligen tagit fasta på branschens önskemål om en grundlig översyn av sektorns pensionssystem. Pensionsfrågorna har stått i fokus under många år och utvecklingen håller på att få närmast katastrofala konsekvenser såväl för institutionerna som skall betala som för de enskilda artister som skall få del av pensionerna. "Vi anser att utredaren tillkallas i sista stund - problemen håller på att växa oss över huvudet", säger Sture Carlsson och tillägger att "man får hoppas att arbetet bedrivs med stor skyndsamhet så att alla oklarheter som nu hämmar en fortsatt konstnärlig utveckling på vårt område snabbt kan undanröjas." En stor besvikelse är däremot att anslagen endast räknas upp med 0,78%. I en situation där lönekostnaderna beräknas stiga med drygt tre procent och många andra kostnader har ökat ännu mer - pensionerna är bara ett exempel - är en uppräkning under en procent närmast utmanande. "De enda vi kan hoppas på är att de medlemmar som har kommunala och regionala huvudmän har en mer generös inställning", avslutar Sture Carlsson. Mer information: Sture Carlsson 0705-778 621