SVENSK SCENKONST WEB-SÄNDER STÄMMAN 18/4

För första gången kan Svensk Scenkonsts stämma följas live via websändning på hemsidan, www.svenskscenkonst.se Programpunkter den 18 april 10.30 Öppningstalare: Svensk Scenkonsts ordförande Ingrid Kyrö Göteborgsoperans VD Peter Hansson Regionstyrelsens ordförande Roland Andersson 11.00 Inledningsanförande av kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth följt av utfrågning under ledning av Pia Johansson och Johan Paulsen 14.00 SOM institutets undersökning av scenkonstens publik presenteras av undersökningsledare Rudolf Antoni från SOM-institutet vid Göteborgs Universitet (SOM = Samhälle, Opinion, Massmedia) 15.15 Att gestalta kön ? konstnärligt och pedagogiskt utvecklingsarbete. Ett samarbetsprojekt mellan fyra högskolor presenteras av Helena Wessman, högskolerektor vid Högskolan för scen och musik i Göteborg och Olle Jansson, rektor vid Teaterhögskolan i Stockholm. 16.15 Scenkonsten och det nya Europa ? anförande (på engelska) av Richard Pulford, ordförande i PEARLE (Performing Arts Employers Associations League Europe) och chef för SOLT (The Society of London Theatre) och TMA (Theatrical Management Association) Med vänliga hälsningar SVENSK SCENKONST