Svensk Scenkonst svarar på Kulturutredningen: Kvalitetsmål en grundförutsättning för meningsfull kulturpolitik

Svensk Scenkonst lyfter i sitt remissvar på Kulturutredningen fram att professionell scenkonstutövning är en förutsättning för ett livaktigt kulturliv samt vikten av att behålla kvalitetsmålet. Det är dessutom en förutsättning för att portföljmodellen ska kunna genomföras.

- Utredningen har egentligen haft en omöjlig uppgift. Direktiven är alldeles för omfattande för den korta tid som stått till buds. Resultatet har därför blivit att många förslag är skissartade och förutsätter nya utredningar. När man dessutom inte haft möjlighet att ta upp det som är det största problemet på de flesta håll i kulturlivet - bristen på pengar - blir resultatet lite av en besvikelse säger Sture Carlsson, förbundsdirektör.

Svensk Scenkonst anser att utredningens förslag till nya kulturpolitiska mål är ofullständiga. Kvalitetsbegreppet finns inte längre med och barn- och ungdomsperspektivet borde betonas tydligare.

- Som företrädare för det professionella scenkonstlivets institutioner reagerar vi mot att utredningen ägnar så lite uppmärksamhet åt de professionella utövarna och åt vikten av att upprätthålla en hög kvalitet i det konstnärliga arbetet, fortsätter Sture Carlsson.

Portföljmodellen skulle kunna få positiva effekter för Svensk Scenkonsts medlemmar, men alltför många frågor återstår för att branschen ska kunna vara oreserverat positiv till förslaget. En fråga som måste besvaras är efter vilka kriterier pengarna ska fördelas. Dessutom måste ett antal förutsättningar vara uppfyllda för att modellen ska vara genomförbar: En kraftfull nationell kulturpolitik som har sin utgångspunkt i tydliga mål som framhåller kvalitet och professionalism och värnar om den institutionella infrastrukturen. Detta saknas i utredningens förslag. Att staten uppträder som en part i förhandlingen med ett starkt och tydligt mandat. Svensk Scenkonst anser att detta inledningsvis kan hanteras av nuvarande Kulturrådet. Att större enheter - regioner - faktiskt finns och att dessa är väl rustade att förhandla om en statlig kulturportfölj. Svensk Scenkonst anser därför att portföljmodellen bör införas successivt med början i de regioner som har en infrastruktur som kan matcha staten som förhandlingspart.

Svensk Scenkonst håller med utredarna om att det är viktigt att bryta kulturpolitikens tilltagande marginalisering genom att förflytta de kulturpolitiska frågorna närmare politikens kärnområden. En omfattande förändring av kulturpolitikens förvaltningsorganisation som lösning på problemet anser Svensk Scenkonst vara helt fel väg. Risken är stor att en så stor omorganisation istället lamslår kulturområdet för lång tid framöver.

Svensk Scenkonst kommenterar i remissvaret även finansieringen av kulturlivet. Ett nytt Framtidens Kultur, dit nya resurser tillförs, är av stor vikt, liksom en ändring av skattereglerna för donationer och sponsring. Svensk Scenkonts delar utredningens uppfattning i dessa frågor.

- Utredningen förordar att företag ges avdragsrätt för kultursponsring. Detta förslag får remissinstanserna inte ens yttra sig om något vi inom Svensk Scenkonst reagerat starkt emot avslutar Sture Carlsson.

Sture Carlsson, förbundsdirektör