Svensk Scenkonst kommenterar valet av ny generaldirektör och styrelseordförande i Statens Kulturråd

Regeringen har idag utsett Kennet Johansson till ny styrelseordförande i Statens Kulturråd. Vid årsskiftet kommer han att ersätta nuvarande generaldirektör Kristina Rennerstedt vars förordnande då löper ut. Vid årsskiftet avskaffas också Kulturrådets styrelse. Regeringen meddelar idag också att styrelsen kommer att ersättas av ett särskilt beslutsorgan. Kennet Johansson är för närvarande kulturchef i Göteborg dit han kom 2005 efter att under sex år varit chef för Malmö museer. Svensk Scenkonsts förbundsdirektör Sture Carlsson säger i en kommentar: "Med valet av Kenneth Johansson får Kulturrådet en chef som är van att med fast hand driva förändringsarbete. Detta måste vara en tillgång inför de stora förändringar av den statliga kulturpolitiken som regeringen förbereder och vars inriktning vi får veta mer om nästa vecka när direktiven för den nya kulturutredningen publiceras. Kennet Johansson har i Göteborg visat sig ha förmåga att locka till sig duktiga medarbetare bland annat till chefsjobb på Göteborgs museer. Allt tyder på att lokala och regionala aktörer kommer att få en allt större betydelse i framtidens kulturpolitik. Då är det naturligtvis en styrka för Kulturrådet att ha en chef med bred erfarenhet från arbete i två av Sveriges främsta regioner." Om beslutet att ersätta styrelsen med ett särskilt beslutsorgan säger Sture Carlsson avslutningsvis: "Det är glädjande att regeringen lyssnat på den kritik som framförts bland annat från Svensk Scenkonst och snabbt fört fram en ny modell som säkert kan trygga behovet av transparens och förankring av bidragsbesluten". SVENSK SCENKONST Ytterligare kommentarer: Sture Carlsson 0705-778 621