Svensk Scenkonst JO-anmäler Statens Pensionsverk

Svensk Scenkonst har idag haft ett extrainkallat styrelsemöte med anledning av Statens Pensionsverks (SPV) beslut att fakturera vissa av Svensk Scenkonsts medlemsorganisationer retroaktiva pensionsavgifter som inklusive löneskatt kommer att uppgå till 50 miljoner. Vid styrelsemötet beslutades att:

• Svensk Scenkonst JO-anmäler SPV
  • Svensk Scenkonst begär att SPV omprövar sitt beslut att tillämpa de förändrade beräkningsreglerna för anställningsperioder kortare än 30 dagar.
  • Om SPV inte ändrar sitt beslut begär Svensk Scenkonst att SPV ska ge längre betalningsanstånd än 1 år.

- Parterna på den statliga arbetsmarknaden kom 2006 överens om att ändra beräkningsreglerna för pension för korttidsanställda med retroaktiv verkan från 2003. Skälen till detta känner vi fortfarande inte till. Vi var inte part i förhandlingarna, tillfrågades inte om konsekvenserna inom vårt område och fick vare sig då eller senare någon information över huvudtaget om beslutet. Vi finner detta så upprörande att vi idag bett JO granska SPV:s hantering av detta för oss närmast förödande beslut, säger Svensk Scenkonsts ordförande Ingrid Dahlberg.

- Det är fullständigt absurt att man som institutionschef i november 2009 - av en slump, dessutom - får redan på ett beslut från 2006 och som gäller från 2003, säger Göran Kåver, länsmusikchef i Uppsala och vice ordförande i Svensk Scenkonst.

- Många länsmusikorganisationer drabbas extra hårt av detta eftersom vi regelmässigt anlitar frilansmusiker för kortare perioder. Ta till exempel Norrbottensmusiken, som ska betala 2,6 miljoner kronor, det är väl större delen av deras produktionsmedel för ett år. För GöteborgsOperan, som skall betala 5 miljoner, motsvarar det två operaproduktioner, fortsätter Göran Kåver.

- Styrelsen har idag beslutat begära att SPV omprövar sitt beslut om ändrade beräkningsregler eftersom det får orimliga konsekvenser på vårt område. Om SPV vägrar detta begär vi uppskov för hela branschen minst till och med 2011" säger Svensk Scenkonsts förbundsdirektör Sture Carlsson.

- Det enda positiva med det som hänt är att det blivit helt uppenbart att vi snarast måste ha ett nytt pensionssystem där händelser av detta slag inte är möjliga. Glädjande nog har våra fackliga motparter instämt i detta i en skrivelse till regeringen igår, avslutar Sture Carlsson.

Kontaktpersoner:

Ingrid Dahlberg, styrelseordförande Svensk Scenkonst tel 070-519 77 77