Socialdemokraterna lovar öka kulturens andel av statsbudgeten

Svensk Scenkonst arrangerar kulturpolitiska utfrågningar dagligen i Almedalen:

Vid torsdagens kulturpolitiska utfrågning av Leif Pagrotsky (S) i Almedalen lovade Socialdemokraterna att inflationssäkra den statliga kulturbudgeten och dessutom öka dess andel av statsbudgeten.

Vid utfrågningen lovade Leif Pagrotsky att:

-ändra reglerna för allmännyttiga stiftelser så att de kan ge bidrag till kultur utan att förlora sin skattefrihet.

-omedelbart efter ett regeringsskifte ändra reglerna så att public service kan ta in sponsorer vid sändning av kulturevenemang, på samma villkor som vid idrottssändningar.

-öka kulturens andel av den statliga budgeten.

-inflationssäkra kulturbudgeten. Om vi får inflation de närmaste åren ska det märkas även inom kulturen.

-dubblera bidragen till arrangörsleden. Pagrotsky talar om en ökning på minst 50 procent men säger att anslagen kan dubbleras.

-utjämna avgifterna till a-kassan. Kulturarbetare ska få sänkta a-kasseavgifter.

-öka anslagen till musik-, dans- och teaterallianserna.

-Öka anslagen för kompetensutveckling av fria kulturutövare.

Vad gäller ett nytt operahus i Stockholm anser Pagrotsky att den nationella statusen inte måste finnas i Stockholm. Han hänvisar till att Göteborg har en opera som kan ta emot internationella gästspel och har en orkester som är Sveriges Nationalorkester. Men han medger att det är genant att Stockholm inte har ett operahus som fungerar. Han återkommer flera gånger till att institutionernas medel inte ska gå till att betala renoveringar, utan statens kulturbudget ska läggas på innehåll, och då kan det vara relevant att hitta andra lokaler till verksamheten. Han vill hellre bygga nytt än rusta upp.

Leif Pagrotsky vill inte tvinga in Stockholm i någon regionaliseringsmodell. Han ser hellre att man justerar och utvärderar över tid för att hitta en lösning som fungerar för alla. För att säkra kvaliteten kan han tänka sig Jasenko Selimovics idé med internationella expertgrupper.

Pagrotsky ser digitaliseringen av kulturen som central. Därför kan han tänka sig att villkora nationalinstitutionernas anslag avseende digitalisering. De som inte levererar får sänkta anslag, de som har bra idéer får mer pengar. De kostnader digitaliseringen och sändningarna kommer att innebära vill han bland annat ska lösas brett mellan intressenter, där även bredbandsleverantörerna bör finnas med. Han vill inte ha någon bredbandsavgift, som Vänsterpartiet föreslagit.

Kulturminister vill han gärna bli igen. Och väl på plats tänker han återinföra de kulturpolitiska målen från 1974.

Utfrågning fredag 9 juli:
Kristdemokraterna lovar. Dan Kihlström, Kristdemokraternas kulturpolitiska talesperson
Kl. 12.00-13.30
Länsteatern i Visby, Bredgatan 10