Scenkonsten stärks genom ökade anslag till digitalisering

De rödgröna har idag presenterat en ny kulturpolitik för kommande mandatperiod om de vinner valet. Svensk Scenkonst vill lyfta fram lsatsningen satsning på digitalisering och de tre allianserna inom musik, dans och teater. Det är en viktig kulturpolitisk åtgärd eftersom det stärker villkoren för kulturskaparna. En sådan satsning stärker den professionella scenkonsten.

Löftet om en satsning på digitaliseringen är också positiv:
-Vi har saknat en tydlig politisk inriktning för digitalisering av scenkonsten och tydlighet i finansieringen. De svenska scenkonstinstitutionerna måste vara med på tåget för att sprida både ny och äldre scenkonst som kan vara en del av kulturarvet, säger Sture Carlsson, förbundsdirektör på Svensk Scenkonst.

Satsningen på en nationell teaterscen för barn och unga visar på de rödgrönas ambitioner att fortsätta med en stark nationell kulturpolitik.

I och med detta har kulturen blivit en valfråga. Allt finns inte med i förslaget men det som fattas hoppas vi ska finnas med i alliansens motbud, som vi ser fram emot.

Sture Carlsson, förbundsdirektör Svensk Scenkonst 070-577 86 21
Helena Faxgård, kommunikationschef Svensk Scenkonst 070-946 39 70