Scenkonstbranschens ledare och politiker möts i Visby 4-6 maj

Den 4 till 6 maj möts Svensk Scenkonsts medlemmar, chefer och styrelseledamöter, för att diskutera scenkonstbranschens situation. Svensk Scenkonst är branschorganisation för arbetsgivare inom musik, dans och teater.

Scenkonstbranschen står inför stora utmaningar. Samtidigt som ekonomin stramas åt ökar intresset för scenkonst bland svenskarna, om man får tro på publiksiffrorna. Kulturen anges ofta som en framtidsbransch, en viktig faktor för många kreativa näringar. Bland de frågor som kommer att diskuteras under konferensen är den så kallade samverkansmodellen, de europeiska symfoniorkestrarnas stora ekonomiska problem och konsekvenserna av detta. Branschens otidsenliga pensionssystem, en fråga som legat på regeringens bord i flera år, är en återkommande viktig fråga.  Under branschdagarna genomförs också Svensk Scenkonsts stämma.

Komplett program finner du på www.svenskscenkonst.se

För mer information kontakta
Helena Faxgård, kommunikationschef, tel 0709-463970, helena.faxgard@svenskscenkonst.se