Scenkonstbranschen välkomnar en modern pensionslösning

Nuvarande statliga, förmånsbestämda pensionssystem för scenkonsten är orättvist, oförutsägbart och omodernt. Svensk Scenkonst välkomnar därför att regeringen idag föreslår att arbetsmarknadens parter nu ges möjlighet att hitta en effektiv och branschanpassad lösning.

– Vi är positiva till att regeringen i budgetpropositionen så tydligt säger att frågan nu ska lösas. Nu väntar vi på att regeringen bjuder in parterna till överläggningar för att diskutera hur vi går vidare, säger Stefan Forsberg, ordförande för Svensk Scenkonst.

En förutsättning för att parterna ska kunna lösa detta är att det även i fortsättningen ges ekonomiskt utrymme för att hantera såväl en modern pensionslösning som de stora behov av omställning som finns i branschen, där dansare i det nuvarande statliga systemet kan gå i pension vid 41 års ålder och sångare vid 52. Svensk Scenkonst förutsätter alltså att nuvarande ekonomiska ramar till de offentliga institutionerna inte urholkas i samband med en ny pensionslösning.

– Under det senaste året har vi haft möten på olika nivåer och diskuterat hur vi kan komma vidare när utredningen är död och det är glädjande att se att denna tysta diplomati vunnit gehör. Nu får Svensk Scenkonst äntligen möjlighet att ta ansvar även för den här frågan. Vi vill ta fram en lösning som är positiv för såväl anställda och arbetsgivare som allmänheten genom att skattemedel inte går upp i rök utan används rätt, säger Ulrika Holmgaard, VD för Svensk Scenkonst.

Stefan Forsberg, Ordförande Svensk Scenkonst 070-786 02 50
Ulrika Holmgaard, VD Svensk Scenkonst 070-108 57 57

Så här står det i budgetpropositionen för 2013:

Nytt pensionssystem för scenkonstområdet
Det nuvarande pensionssystemet på scen-konstområdet är inte anpassat till att det all-männa pensionssystemet har reformerats och att de fasta anställningarna vid institutionerna har minskat. Systemet är svårförutsägbart för både arbetsgivare och arbetstagare.

Betänkandet Nytt pensionssystem för den statsunderstödda scenkonsten (SOU 2009:50) har, vilket framgick av budgetpropositionen för 2012, remitterats och beretts i Regeringskansliet.
Riksdagen har som sin mening tillkännagett (bet. 2011/12:KrU1, rskr. 2011/12:74) att rege-ringen inom ramen för den ordinarie budget-processen, gärna i budgetpropositionen för 2013, ska återkomma till riksdagen med besked om hur scenkonstpensionsfrågan kan och bör lösas på ett statsfinansiellt ansvarsfullt sätt.

Regeringen anser att arbetsmarknadens parter bör ta över ansvaret för att genom kollektivavtal reglera pensionsvillkoren på scenkonstområdet. Beredning av att införa en sådan ordning pågår i Regeringskansliet. Regeringen anser att frågan ska lösas på ett statsfinansiellt ansvarsfullt sätt. Regeringen avser att återkomma till riksdagen i frågan.

Svensk Scenkonst är en branschorganisation för arbetsgivare i scenkonstbranschen. Vi representerar drygt 100 företag och organisationer verksamma inom teater, dans och musik. Våra medlemsorganisationer innefatar verksamheter i såväl statlig, regional, kommunal som privat regi. De anslutna organisationerna har cirka 6000 personer anställda. Vårt uppdrag är att ge våra medlemmar optimala förutsättningar att utveckla en scenkonst för alla.