Regeringen tillåter sittande publik upp till 300 personer

Regeringen tillåter sittande publik upp till 300 personer

Idag hölls en presskonferens med statsminister Stefan Löfven kulturminister Amanda Lind och inrikesminister Mikael Damberg som meddelade att regeringen öppnar upp för undantag i förbudsförordningen gällande arrangemang med sittande publik, exempelvis föreställningar och konserter. De nya reglerna planeras börja gälla den 1 november.

Undantaget innebär bland annat att arrangemang kan ha sittande publik upp till 300 personer med ett avstånd om en meter mellan sig. Två personer i samma sällskap kan sitta tillsammans utan avstånd.

”Dagens besked är positivt och efterlängtat, även om vi hade hoppats att gränsen skulle sättas vid 500. Nu kan verksamheterna planera framåt och påbörja öppnandet för en större publik. Men undantaget innebär fortsatta begränsningar och scenkonsten kommer att vara beroende av fortsatta riktade stöd,” säger Svensk Scenkonst ordförande Stefan Forsberg och VD Mikael Brännvall i en gemensam kommentar.

”Scenkonsten har gjort omsorgsfulla förberedelser för att kunna ta emot en större publik på ett sätt som motverkar smittspridning. Nu har branschen och publiken ett gemensamt ansvar för att konserter och föreställningar kan genomföras på ett sätt så att alla besökare kan känna sig trygga,” fortsätter Stefan Forsberg och Mikael Brännvall.