Ny vd för branschorganisationen Svensk Scenkonst på plats

Ny vd för branschorganisationen Svensk Scenkonst på plats

Ulrika Holmgaard tillträdde tjänsten som vd för branschorganisationen Svensk Scenkonst den 1 oktober. Holmgaard kommer närmast från Berlin, där hon varit kulturråd på svenska ambassaden i närmare 4 år.

Ulrika Holmgaard har under sina tre år i Berlin arbetat brett för att föra fram svensk kultur och byggt upp ett stort kontaktnät både i Sverige och runt om i Europa. Hon har sedan tidigare en gedigen bakgrund från svenskt teaterliv, bland annat som producent och administrativ ledare för Dramatens verksamhet på Elverket. Hon verkade som egenföretagare under nästan hela 90-talet, då hon bland annat startade Grupp 98 på Teater Plaza med Thorsten Flinck och även grundade ungdomsverksamheten Lava på Kulturhuset i Stockhololm.

- En av de frågor jag kommer att lyfta är stödet för offentligfinansierad scenkonst. Vi måste bli bättre på att berätta för politiker och allmänhet vad professionell scenkonst betyder för ett välfärdssamhälle ur ett bredare perspektiv. Branschen själv kan alltid bli bättre på att presentera sig. Detta kommer att bli ett gemensamt arbete för mig och Svensk scenkonsts alla medlemmar. En annan fråga, där jag har med mig goda exempel på lösningar i Tyskland, är dansens situation i dag. Den måste bli bättre. Det gäller hur dansen organiserar sig, utbildningen av dansare och det finansiella stödet där jag tycker att regeringen mer eller mindre abdikerat från sitt ansvar. Det gäller i allra högsta grad karriärväxlingsmöjligheter som i sin förlängning får positiva konsekvenser för en större fråga, den om dansarnas pensioner, säger Ulrika Holmgaard.

För mer information kontakta
Helena Faxgård, kommunikationschef 070-946 39 70 helena.faxgard@svenskscenkonst.se
Ulrika Holmgaard, vd 070-108 57 57 ulrika.holmgaard@svenskscenkonst.se

Foto finns att ladda ner här

En film med en intervju med Ulrika Holmgaard finns på youtube.