Ny rapport visar att scenkonsten är redo för en omstart

Ny rapport visar att scenkonsten är redo för en omstart

Svensk Scenkonst har tagit initiativ till rapporten ”Omstart för scenkonsten” där nära 150 representanter för scenkonstinstitutionerna har svarat på en enkät. Därtill har ett antal djupintervjuer skett med chefer.

Sedan mitten av mars har teatrar, operahus, danskompanier och konserthus varit hårt drabbade och inte kunna ta emot publik i sina salonger. Svensk Scenkonst vill dokumentera och belysa den omställning som gjorts och branschens syn på framtiden.

Den nya rapporten, som presenteras idag, visar att scenkonstinstitutionerna har ställt om och inte in. Man har sökt sig till nya platser och framträtt på gator, torg och utanför balkonger och nått helt nya publikgrupper. Men scenkonsten har också tagit ett stort digitalt kliv framåt och visat en stor uppfinningsrikedom och förmåga att nå sin publik via olika kanaler, något som visat sig vara mycket uppskattat av publik över hela landet. Rapporten visar också att arrangörer och producenter av scenkonst har en plan för hur öppnandet av teatrar och konserthus ska gå till och att man är redo att åter möta publiken i sina salonger.

- ”Coronakrisen har haft en mycket stor påverkan på scenkonsten. Att samla in vad som har gjorts och visa vad som planeras framåt är därför viktigt. Trots stora utmaningar agerade scenkonsten snabbt för att fortsätta möta sin publik, om än på nya sätt”, säger Mikael Brännvall, VD för Svensk Scenkonst.”

Det finns också orosmoln som rapporten belyser: när vill publiken åter kliva in i teatrarna och konserthusen, hur ska alla frilansare klara sig och hur ser den ekonomiska situationen för scenkonsten framöver ut?

Med anledning av rapporten anordnas ett webbinarium tisdagen den 16 juni kl 10.00 på www.svenskscenkonst.se

M... Groop Russel, vd, Dramaten
Mira Helenius Martinsson, VD och konstnärlig ledare, Skånes Dansteater
Henrik Marmén, konstnärlig chef, Norrköpings Symfoniorkester
Moderator: Eric Sjöström, rapportförfattare
Inledning: Mikael Brännvall, VD, Svensk Scenkonst

Rapporten är en del av Svensk Scenkonsts arbete för att stötta branschen och medlemsorganisationerna under denna svåra och ovanliga tid. Den ska ses som ett komplement till övriga informations- och upplysningsaktiviteter, juridisk rådgivning och förhandlingsstöd samt utbildningar och webbinarier som genomförts.