Miljöpartiet lovar regionerna större frihet i kulturpolitiken

Svensk Scenkonst arrangerar kulturpolitiska utfrågningar dagligen i Almedalen:

Vid lördagens kulturpolitiska utfrågning av Esabelle Dingizian (mp) i Almedalen lovade Miljöpartiet att stärka det regionala självstyret i kulturpolitiken. Miljöpartiet vill att regionerna får bestämmanderätt över den statliga kulturbudgeten.

Under utfrågningen lovade Esabelle Dingizian också om Miljöpartiet får bestämma att:

-skapa regionala kulturfonder som är villkorslösa. Regionerna ska ges fritt spelutrymme att utveckla kulturen med statliga medel.

-ge mer pengar till de tre allianserna inom musik, dans och teater. Allianserna syftar till att ge scenkonstnärer anställningstrygghet mellan tidsbegränsade anställningar.

-införa en allians för bildkonstnärer

-genomföra scenkonstpensionsutredningens förslag om ett nytt pensionssystem

-ändra reglerna för allmännyttiga stiftelser så att de kan ge bidrag till kultur utan att förlora sin skattefrihet

-behålla inkomstgarantierna för konstnärer och öka anslagen till långsiktiga stipendier

-återinföra de tidigare kulturpolitiska målen

-öka funktionshindrades tillgång till kultur

Esabelle Dingizian vill att regionerna själva ska få avgöra hur de ska använda de statliga anslagen till kultur. Samtidigt garanterar hon armslängds avstånd politiken och kulturen. Det är inte politikerna regionalt som ska avgöra vart pengarna ska gå, utan kulturskapare och medborgare.

Den nationella kulturpolitiken ska syfta till att se till att det är en rättvis fördelning i hela landet. Exempelvis vill Miljöpartiet förändra skapande skola så att de barn som har minst tillgång till kultur får störst del av pengarna som avsätts.

För att garantera en jämn fördelning i hela landet kan Miljöpartiet tänka sig att ge direktiv till de nationella institutionerna om att turnera mera och tillgängliggöra sin verksamhet digitalt. Dessutom vill hon att alla kommuner ska kunna ansöka om anslag för att ha ett kulturhus med en egen scen.

Inom det upphovsrättsliga området vill Miljöpartiet begränsa upphovsrättsskyddet till fem år. Dessutom vill man att upphovsmännen ska få ansöka om att skydda sitt material. Hur det ska gå till praktiskt kan Esabelle Dingizian inte svara på. Miljöpartiet vill att fildelning ska legaliseras, Esabelle Dingizian tror ändå att upphovsmännen kommer att få betalt, hon säger att människor vill göra rätt för sig om det är enkelt. Upphovsmännen bör själva lägga fram ett förslag till praktisk lösning.

Miljöpartiet är inte berett att ge pengar till ett nytt operahus i Stockholm. Man vill finansiera en nödvändig upprustning av de nationella kulturbyggnaderna, men inte av andra skäl än arbetsmiljömässiga.

På frågan varför en kulturintresserad person som sympatiserar med det rödgröna blocket ska rösta på Miljöpartiet svarar hon att det är för att deras syn på kulturen kommer nedifrån och är närmare människan.

För mer information kontakta Helena Faxgård, kommunikationschef 0709-463970