Maktförskjutning inom regional kulturpolitik diskuteras under Almedalsveckan

Makförskjutningen inom den regionala kulturpolitiken som en konsekvens av förändrad nationell kulturpolitik och vad det ger för konsekvenser för kommunala och regionala kulturinstitutioner. Det är temat på det seminarium som Riksförbundet Sveriges museer och branschorganisationen Svensk Scenkonst planerar under Almedalsveckan i år.

– Samverkansmodellen innebär att nya personer med nya roller har mandat att diskutera institutionens verksamhet, vilket innebär att den delvis bedöms utifrån andra kriterier än tidigare. Hur påverkar det verksamhetens innehåll och långsiktiga utveckling? Det är något vi vill belysa, säger Helena Faxgård, kommunikationschef på Svensk Scenkonst.

– I ett så här tidigt skede av modellens genomförande handlar det om att lära och förändra det som behöver ändras. Vem som har makten över kulturen är en avgörande fråga för kulturens utveckling, säger Mats Persson, generalsekreterare för Sveriges museer.

Seminariet, som äger rum den 5 juli, är en del i ”Kultur i Almedalen” på Länsteatern i Visby, som Svensk Scenkonst arrangerar för tredje året i rad. I år pågår programmet den 4 till 6 juli.

Kontakt:
Kommunikationschef Helena Faxgård Svensk Scenkonst:
0709-463970, helena.faxgard@svenskscenkonst.se
www.svenskscenkonst.se

Generalsekreterare Mats Persson Sveriges museer:
0708-11 60 40, mats.persson@sverigesmuseer.se
www.sverigesmuseer.se

Pressbilder från Kultur i Almedalen 2010 finns här: