Lösning på pensionsfrågan i vårbudgeten?

I dagens frågestund i Riksdagen tog kulturutskottsledamoten Anders Flanking (c) återigen upp frågan om varför det fortfarande inte händer något i pensionsfrågan för scenkonsten. Han ställde frågan till statsrådet Stefan Attefall (kd) som formellt har ärendet på sitt bord. Flanking ville särskilt ha besked hur regeringen bedömer att pensionsfrågan kan komma att påverka den pågående regionaliseringen av den statliga kulturpolitiken. Statsrådet svarade som han gjort flera gånger tidigare att inga besked kan ges i nuläget men att ”beredning pågår i regeringskansliet”. Hans avslutningsord var att han hoppas att frågan får sin lösning så snart som det bara är möjligt.

- Vi noterar att Attefall återigen hänvisar till regeringskansliets beredning - en process som snart har pågått i två år. Man har tidigare angivit kommande vårbudget som första möjliga tillfälle för regeringen att hantera frågan. Vi hoppas därför att Attefalls besked idag innebär att samtliga berörda departement har lyckats enas så att en lösning kan vara i sikte redan nästa vecka när vårbudgeten presenteras, säger Sture Carlsson, förbundsdirektör på Svensk Scenkonst.

Sture Carlsson förbundsdirektör 070-577 86 21
Helena Faxgård kommunikationschef 070-946 39 70

Mer information om pensionsfrågan finner du här