Kulturpolitisk utfrågning dagligen under Almedalsveckan

Under Almedalsveckan frågas samtliga riksdagspartier ut om sina satsningar under kommande mandatperiod. Ett parti – en dag. Kulturministern, Leif Pagrotsky med flera är på plats.

Den kulturpolitiska utfrågningen leds av Kerstin Brunnberg, tidigare VD på Sveriges Radio och Sture Carlsson, förbundsdirektör vid Svensk Scenkonst och är ett initiativ från Svensk Scenkonst.

Sön 4 juli:       Moderaterna – Lena Adelsohn Liljeroth
Mån 5 juli:       Vänsterpartiet – Siv Holma
Tis 6 juli:         Folkpartiet – Christer Nylander
Ons 7 juli:       Centern – Anders Åkesson
Tors 8 juli:       Socialdemokraterna – Leif Pagrotsky
Fre 9 juli:        Kristdemokraterna – Dan Kihlström
Lör 10 juli:       Miljöpartiet - Esabelle Dingizian

Under veckan arrangerar Svensk Scenkonst även en ideologisk diskussion, ”Ideologiska kulturfält – om konstens, statens och individens roll”. Ett samtal mellan Stina Oscarson, ordförande Tankesmedjan Det Osynliga och konstnärlig ledare vid Orionteatern, Carl Rudbeck, litteraturvetare och kritiker samt Boa Ruthström, chef Arena Idé. Samtalsledare är Per Svensson, litteraturredaktör Sydsvenskan. Seminariet hålls i samarbete med Timbro, Arena Idé och Tankesmedjan Det Osynliga.

Programmet är en del i ”Kultur i Almedalen 2010” på Länsteatern i Visby, ett initiativ från Svensk Scenkonst i samarbete med Länsteatern på Gotland, Kulturrådet, Länsteatrarna i Sverige och Riksteatern. Sammanlagt presenteras 22 programpunkter under 7 dagar.

Några exempel:
Teater om dagsaktuella frågor och för ett samtal om teaterns förändrande kraft. Arrangörer Riksteatern, Fryshuset, Stockholms Stadsteater, Länsteatern på Gotland

Projekt och diskussioner om samarbeten mellan kultur och näringsliv och om finansieringsformer v kultur. Arrangörer Länsteatrarna i Sverige, Dramatiska Institutet, Kulturrådet, Kultur och Näringsliv

Kulturpolitisk debatt om vad som händer när kulturbidragen läggs i koffert. Arrangör Kulturrådet.

Diskussion om hur skolorna jobbar med kultur. Arrangör Länsteatrarna i Sverige

Kulturtidskrifternas vara eller icke vara, och om kulturtidskriftsstödet. Arrangör Kulturrådet

Om mediernas betydelse för kulturpolitiken. Arrangör Länsteatrarna i Sverige

Läs mer på www.svenskscenkonst.se/almedalen