Kulturpolitisk dag samlar aktörer från hela samhället

Kulturpolitisk dag samlar aktörer från hela samhället

Den 15 oktober bjuder Svensk Scenkonst och Sveriges Museer in till en kulturpolitisk samling med fokus på kulturens plats i samhället. Under rubriken ”Ursäkta röran, vi bygger om” diskuteras bland annat lokalernas underhållsskuld, hur kulturens värde kan påverka stadsplaneringen och hur kostnaderna för lokaler inverkar på kulturutbud och utveckling.

Programmet lyfter bland annat upp goda exempel där hyresvärdar och kulturaktörer hittat nya lösningar på lokalfrågan. I en annan programpunkt presenteras verktyg som mäter vissa värden av att det finns kultur i stadsplaneringen. De pågående utredningarna av hyresmodeller är också ett ämne för dagen. På scen står bland andra politiker, fastighetsägare, representanter för kulturverksamheter samt cheferna för flera nationella institutioner, och även publiken bjuds in att ta en aktiv del i samtalet.

– Det blir ett konstruktivt och framtidsinriktat program om kulturverksamheternas lokaler och plats i samhällsplaneringen. Idén med dagen är att lyfta upp en avgörande fråga som berör kulturlivet och belysa den ur många olika perspektiv. Anslaget ska vara brett och lösningsorienterat, där många olika aktörer får komma till tals, säger Mikael Brännvall, vd för Svensk Scenkonst.

De senaste åren har hyrorna för kulturens lokaler skenat och det blir allt svårare för kulturinstitutioner att upprätthålla sin verksamhet. Mer och mer av resurserna går åt till att täcka lokalkostnader, vilket minskar budgetutrymmet för konstnärlig utveckling och publik verksamhet.

– Detta är inte bara ett hot mot kulturinstitutionernas överlevnad, utan också mot hela samhällets tillgång till kultur, säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare på Sveriges Museer. Kultur är en central del av samhället och därför vill vi bjuda in även andra politikområden att få upp ögonen för kulturens frågor.

Tid och plats: 15 oktober kl 9.30-16.00, Dramatens Lilla Scen.

Se hela programmet här

Svensk Scenkonst ärbransch- och arbetsgivarorganisation för företag inom musik, dans och teater. Vi representerar ca 250 teatrar, orkestrar, operahus, danskompanier, länsmusikorganisationer,produktionsbolag och andra verksamheter inom den svenska scenkonsten. SvenskScenkonst verkar för att skapa så goda förutsättningar som möjligt förmedlemsföretagen att bedriva en professionell verksamhet, både nationellt ochinternationellt.