Kulturfrågor får stort utrymme i Almedalen

Årets politikervecka i Visby i juli blir startskottet för valrörelsen 2014. Kulturens olika aktörer möts för femte året i rad i ”Kultur i Almedalen”, där utfrågningen av riksdagspartiernas talespersoner i kulturfrågor förväntas ge svar på flera frågor inför valåret. Scenkonstens digitalisering, barns rätt till kultur och kulturens drivkraft för regional utveckling är andra frågor som lyfts fram.

Branschorganisationen Svensk Scenkonst arrangerar ”Kultur i Almedalen 2013” under politikerveckan i Visby i juli. I 12 olika seminarier och med olika samarbetspartners diskuteras frågor som rör kultur, kulturpolitik och andra områden i samhället där kulturen har en viktig roll. Årets arrangemang pågår den 1 till 4 juli på länsteatern i Visby.

– Kultur i Almedalen har blivit den viktigaste arenan under almedalsveckan för att lyfta kulturens roll i samhället. Vi tar pulsen på politiker och andra opinionsbildare och lyfter fram viktiga frågor, säger Ulrika Holmgaard, VD för Svensk Scenkonst.

Svensk Scenkonst arrangerar fem seminarier:

• Kultursamverkansmodellen – En framgångssaga?, tillsammans med Myndigheten för kulturanalys
  • Partierna lovar – En kulturpolitisk utfrågning av riksdagspartiernas talespersoner i kulturfrågor
  • Vad kan digitalisering göra för kulturen?
  • Välfärdens kärna – En ideologisk debatt om kulturens roll, tillsammans med Folkets Hus och Parker
  • Kulturella och kreativa näringar – Stora förändringar, små möjligheter?, tillsammans med Kulturbryggan och Center för kultur- och upplevelseekonomi i Danmark

Övriga seminarier diskuterar crowdfunding som en demokratisering eller kommersialisering av kultur, alla barns rätt till kultur, hållbar tillväxt inom livemusiken, kulturskaparnas roll i den regionala dialogen, kulturens egenvärde i relation till samhällsnyttan, kulturen som drivkraft i regional utveckling och civilsamhället – på vems villkor?

Arrangörer:
Center för kultur- och upplevelseekonomi, Folkets Hus och Parker, Föreningen Svenska Tonsättare, KLYS, Kulturbryggan, Landstinget i Jönköpings län, Landstinget Sörmland, Musikerförbundet, Musiksverige, Myndigheten för kulturanalys, Region Skånes kulturnämnd, Regionförbundet Östsam, Statens musikverk, Studiefrämjandet, Svensk Scenkonst, Sveriges Musik- och Kulturskoleråd (SMoK), och Vara Konserthus.

Anna Cokorilo, projektledare Svensk Scenkonst tel 070-602 51 15
Helena Faxgård kommunikationschef Svensk Scenkonst tel 070-946 39 70