Kristdemokraterna lovar att sänka dansbandsmomsen

Svensk Scenkonst arrangerar kulturpolitiska utfrågningar dagligen i Almedalen:

Vid fredagens kulturpolitiska utfrågning av Dan Kihlström (kd) i Almedalen lovade Kristdemokraterna att öka kulturbudgeten och sänka dansbandsmomsen.

Kristdemokraterna vill:
-öka kulturbudgeten
-införa ett kulturlyft, liknande idrottslyftet
-genomföra utredarens förslag om ett nytt pensionssystem för scenkonsten
-att hela landet, även Stockholm, ska med i regionaliseringen utan utvärdering som (fp) vill ha
-sänka dansbandsmomsen för att uppnå en enhetlig kulturmoms
-att allmännyttiga stiftelser ska få ge pengar till kultur utan att förlora sin skattefrihet
-förtydliga lagstiftningen kring regelverken för kultursponsring för att förenkla för kultursponsring
-ha en nationell överblick för att värna att inga konstformer hamnar mellan stolarna

Kristdemokraterna vill dessutom se en större samverkan mellan professionella och amatörer. Han pratar om en osund uppdelning och att institutionerna måste närma sig amatörkulturen. Dan Kihlström tror att regionaliseringen kommer att innebära att det sker en omfördelning i de regionala kulturplanerna som kommer att gynna amatörkulturen.

Dan Kihlström är inte beredd på att satsa pengar på de nationella institutionsbyggnaderna i Stockholm som håller på att förfalla, om det innebär att man ska ta pengar från andra delar av landet. Han tycker att Stockholm behöver ett nytt operahus, men att man måste hitta alternativa finansieringsmetoder. För att renovera till exempel nationalmuseet behöver man äska nya pengar, den nuvarande ökade anslag till Nationalmuseum från den befintliga kulturbudgeten är inte någon lösning.

Dan Kihlström står bakom Göran Hägglunds uttalanden om verklighetens folk. Han ser det som ett viktigt sätt att höja temperaturen i kulturdebatten.

I en kommentar till de rödgrönas kulturprogram som presenterades idag tycker han att satsningen på digitalisering är bra.

Dan Kihlström vill gärna se en kristdemokrat som kulturminister. Dock vill han inte svara på om det är han själv.

Utfrågning lördag 10 juli:
Miljöpartiet lovar. Ezabelle Dingizian, Miljöpartiets kulturpolitiska talesperson
Kl. 09.00-10.30
Länsteatern i Visby, Bredgatan 10