Birgitta Svendén ny styrelseordförande för Svensk Scenkonst

Birgitta Svendén ny styrelseordförande för Svensk Scenkonst

Birgitta Svendén valdes idag till ny ordförande för bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Scenkonst. Hon efterträder Stefan Forsberg som varit ordförande sedan 2012.
Birgitta Svendén har en lång och gedigen meritlista inom svensk och internationell scenkonst. Hon tillträdde som operachef vid Kungliga Operan 2009 och som vd året därpå. Dessförinnan var hon rektor för Operahögskolan i Stockholm och är sedan 1995 hovsångerska. Hon har gjort internationell karriär och varit flitigt anlitad vid flera av världens stora operascener. Hon är också hedersdoktor vid Luleå Tekniska Universitet och Mälardalens Högskola.
- Svensk Scenkonsts arbete med att stötta sina medlemmar i både branschfrågor och arbetsrättsliga frågor är av stor vikt. Som ordförande ser jag mycket fram emot att vara en del av det fortsatta arbetet, säger Birgitta Svendén.
När hon nu tar över ordföranderollen är det med en bred erfarenhet av styrelsearbete. Hon har varit ledamot i Svensk Scenkonsts styrelse sedan 2010 och är sedan 1998 ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien, där hon även varit styrelseledamot.
Stefan Forsberg lämnar efter nio år som ordförande och sammanlagt sjutton år i styrelsen.
- Det har varit en stor ära att som ordförande få representera Svensk Scenkonsts medlemmar under dessa nio år. Kulturens roll i samhället är idag viktigare än någonsin, där jag gratulerar Svensk Scenkonst till valet av Birgitta Svendén som ny ordförande. Tillsammans med styrelsen och VD Mikael Brännvall kommer hon att göra ett lysande arbete för att ytterligare stärka scenkonsten i Sverige, säger Stefan Forsberg.
Ny vice ordförande och flera nya ledamöter
Till ny vice ordförande valdes Max Granström, VD för Helsingborg Arena och Scen AB. Till nya styrelseledamöter valdes Catrin Hulmarker, KS ordförande Hjo, ledamot SKR beredningen för kultur & fritid, Anna Jirstrand Sandlund, Länsmusikchef Norrbottensmusiken och Lars Stjernkvist, frilansjournalist Norrköping.