Svenskt biljett- och entrésystem klättrar i Norge

Svenskt biljett- och entrésystem klättrar i Norge

Gävlebaserade företaget Actor har etablerat sig som en ledande aktör i Sverige på helhetslösningar för biljett- och entrésystem. Nu gör man genombrott utanför landet också och levererar sina installationer till fyra besöksanläggningar i Norge.

Förutom tre stora badanläggningar - Dampsaga Bad, Råholt Bad och Ankerskogen - har också Klatreverket i Oslo köpt delar av konceptet. Klatreverket är norra Europas största inomhusanläggning för klättring. Där har Actor under hösten installerat en inpasseringslösning med vändkors och grindar och även system för butik, biljetter och tidsbokning. Till badanläggningarna levererar Actor en beröringsfri helhetslösning baserad på RFID-teknik (Radio Frequency Identification). Med ett chip i ett armband får besökaren tillgång till inträde (vändkors och grind), informationsterminaler, lås till omklädningsskåp, spa, relax och kan handla kontantfritt på badet. Utcheckning sker med kontokort i en obemannad utcheckningsautomat som Actor är först i Sverige att leverera.
– Fantastiskt roligt att våra system börjar röra sig utanför Sveriges gränser, säger Anders Åslund, försäljningsansvarig på Actor.
– Vi samarbetar med flera europeiska leverantörer på hårdvarusidan och de respektive lokala marknaderna hjälper förstås till att sätta oss på kartan, säger han.
– Vår idé är att bygga system som förenklar upplevelsen både ur besökarens och anläggningens perspektiv, från köp på nätet till ett kul besök på anläggningen, fortsätter Anders Åslund.
– För anläggningens del finns flera fördelar som till exempel enklare hantering av biljetter, biljettkontroll vid in- och utpassering, ekonomisk uppföljning med mera. Allt som förenklar blir ju dessutom kostnadseffektivt, avslutar Anders.

Dampsaga Bad, norr om Trondheim, startade sin om- och tillbyggnad i september 2010 och beräknas vara klart under mars 2011. Råholt Bad, nära Gardemoens flygplats i Oslo, är en helt ny badanläggning som beräknas driftsättas i september 2011.

För mer information:
Urban Sundin, vd, 026 - 65 69 00, urban.sundin@actor.se
Anders Åslund, Försäljning 026 - 65 69 01, anders.aslund@actor.se

__________

Fakta:
Actor utvecklade det första biljettsystemet i slutet av 1980-talet. Därefter har det vidareutvecklats kontinuerligt och Actor är nu ledande inom branschen för entré- och biljettsystem till besöksanläggningar. Systemen täcker allt från biljetter, biljettdistribution, in- och utpassering (vändkors och grindar), identifikation och kontroll, kassa, kiosker, serveringar, passbokningar, säkerhet, marknadsstöd (CRM) och managementverktyg. Systemen är till för både stora och små anläggningar såsom idrottsklubbar, multiarenor, evenemang, konserthus, teatrar, badanläggningar, besöksparker, kulturminnen och museer. Actors lösningar finns på fler än 200 anläggningar i Sverige, Norge och Danmark.