Nytt hotell med 100 rum mitt i Gävle

Nytt hotell med 100 rum mitt i Gävle

Den 1 oktober slår Stefan och Åsa Hedqvist upp portarna till Gävles nya hotell, Hotel City, i Triangelhuset på Nygatan 8.

Hotel City kommer att kunna erbjuda 100 nya rum och konferensmöjligheter vilket är ett ordentligt tillskott för Gävle och hela regionen.
– Hotellen i centrala Gävle har idag en hög beläggningsgrad så behovet av fler hotellrum finns helt klart, säger Stefan Hedqvist. Vår behovsanalys och egna erfarenheter säger oss att det är helt rätt att satsa. Jag har många gånger sökt hotellrum åt våra företags gäster i centrala i Gävle men det har ofta varit fullt överallt, så vi har istället fått hänvisa dem till boende utanför stan. Läget på den här fastigheten är helt perfekt med tanke på vad Gävle har att erbjuda som t ex Konserthuset, Strömvallen, Mackmyra Whiskey, Boulognerskogen, shopping m.m.
– Det är också en stor fördel att det finns 700 parkeringsplatser i grannfastigheten Nian, endast 50 meter från hotellet, fortsätter Stefan.

Stefan Hedqvist har rest mycket i sitt liv och tycker sig ha en bra aning om vad hotellgäster kan tänkas behöva på rummet.
– Vi har utgått från de baskrav som stora företag ställer på ett hotell dvs fräscha rum med bra sängar, egen toalett och dusch, Internet och TV. Vi har medvetet tagit bort byxpressar, skoputsmaskiner, pay-per-view, minibarer, fasta telefonsystem och sånt som ofta inte används. Det gör att vi istället kan hålla förmånliga rumspriser.

De första nyrenoverade rummen beräknas öppna den 1 oktober, hemsidan är klar och boka rummen kan man göra fr.o.m den 25 september. Tillgängligheten på hotellet blir optimal med hjälp av en ny teknisk lösning med kodlås. Man bokar och betalar sitt rum på Internet, får en kod på sms och använder sedan den när man kommer till entrén och in till sitt rum. Incheckning kan således ske vilken tid på dygnet som helst.

Stefan Hedqvist är 46 år och sålde ett av sina företag, ITG Gruppen, numera BIS Industriteknik AB, till den tyska koncernen Bilfinger Berger för fyra år sedan. I försäljningsavtalet ingick att Stefan skulle jobba kvar i företaget i tre år.
– Ifjol gick den tiden ut. Efter att ha jobbat i en storkoncern så saknade jag frihetskänslan, jag kände att jag behövde nya utmaningar, säger Stefan. Våra tankar på ett litet hotell har funnits länge, något i stil med Fawlty Towers skulle kännas rätt, tänkte vi. Sen fick vi se att Triangeln på Nygatan 8 skulle säljas. I stället för Fawlty Towers 8 rum blir det nu istället 100!
– Den familjära känslan ska vi försöka uppnå ändå och våra gäster ska verkligen känna sig välkomna. Vi ska fräscha upp hela fastigheten vilket kommer bli ett lyft för hela kvarteret, berättar Stefan Hedqvist entusiastiskt.

______

Stefan Hedqvist