​Islamofobin breder ut sig?

​Islamofobin breder ut sig?

Det är väl hög tid att svenska medier stämmer i bäcken och hör efter med i princip alla muslimska organisationer att de verkligen tar avstånd från terrorattacken mot yttrandefriheten i Paris så att inte islamofobin breder ut sig ännu mer. Detta inte minst med anledning av att SVT har tagit del av en hemlig grupp för svenska jihadister och deras anhängare på Facebook. Där hyllas attacken mot den franska satirtidningen Charlie Hebdo.

– Nu får äckliga grisarna tänka en extra gång innan de får för sig att håna Allah och Hans profet, skriver en av gruppens medlemmar i ett inlägg.

– Be Allah att mångdubbla sådana attentat och acceptera syskon som deltar i sådant, lyder en av kommentarerna i den hemliga gruppen som SVT har fått tillgång till. Bland medlemmarna finns människor som krigat för jihadister i Syrien och Irak, i vissa fall är de fortfarande kvar där och delar med sig av bilder och videoklipp.

Noterbart är att ett flertal muslimska ledare världen över har fördömt dådet i Paris. Frankrikes muslimska råd, CFCM, kallar det för ”barbariskt”, lärosätet al-Azhar i Kairo som är ett av islams främsta tar avstånd från dådet och Turkiets utrikesminister säger att Turkiet fördömer alla former av terror, oavsett varifrån den kommer och vilka motiven är. Även Arabförbundet och Franska islamiska organisationers förbund, UOIF, som anses stå Muslimska brödraskapet nära, fördömde attacken.

Källa: http://www.svt.se/nyheter/varlden/attacken-hyllas-...