En ny soptunna i sockerrörsplast – 100% återvinningsbar

En ny soptunna i sockerrörsplast – 100% återvinningsbar

I slutet av förra året presenterade Plastic Omnium en helt ny produkt, ett hundraprocentigt återvinningsbart sopkärl, dessutom tillverkat av HDPE-plast gjord av sockerrör som råvara istället för av olja = 100% green made.

Traditionellt tillverkas plastkärlen av oljebaserad HDPE-plast (High Density Polyetylen), men med denna innovation kan Europas städer bli lite grönare, genom att välja ett verkligt grönt alternativ.

Sockerrörsbehållaren är ett resultat av två års arbete av sammanlagt 40 personer vid Plastic Omniums dotterbolag för forskning och utveckling i Frankrike.
– Vi har provat att producera kärlen med stärkelse också men med sockerrör fick vi ett snabbare tekniskt resultat än väntat och materialet har samma garantier som fossila plast särskilt vad gäller hållbarheten, säger Michael Kempinski, vd för Plastic Omnium Environment.

Koldioxidutsläppen har ökat de senaste femtio åren och orsaken är framför allt förbränningen av olja och kol.
Halten koldioxid i atmosfären är idag cirka 30 procent högre än före industrialiseringen. Utsläppen måste minska kraftigt för att halten inte ska fortsätta att stiga, och växthuseffekten förvärras.

– Man kan säga att när man tillverkar 1 kg oljebaserad plast släpps det ut (frigörs) ca 2-2,5 kg koldioxid som tidigare varit bundet, och bidrar till att öka växthuseffekten. Vid tillverkning av lika mycket "sockerrörs"-plast så blir det en motsatt effekt, man binder i stället samma mängd koldioxid, vilket ger en positiv effekt på miljön eftersom det minskar mängden koldioxid i atmosfären, berättar Pär Ramberg, Plastic Omniums representant i Sverige.

Plastic Omnium bekräftar med "sockerrörs"-kärlet sitt åtagande avseende det goda miljöarbetet. Delar av målet är uppfyllt men arbetet är inte slut med det ännu.
- Vi strävar hela tiden efter att minska klimatpåverkan avsevärt i vår produktion och av våra produkter för att skapa ett hållbart samhälle, och det här är ett mycket bra och konkret exempel, säger Pär Ramberg.

Det franska bolaget har tecknat ett exklusivt globalt avtal med brasilianska Braskem för tillhandahållandet av HDPE-mikropärlor av sockerrör. En fotbollsplan sockerrörsodling räcker till ca 300-400 sopkärl. Tillverkningen kommer att ske i fabriker i Langres och Hannover. Naturligtvis kan "sockerrörs"-kärlet fås i alla normalt förekommande färger.

För mer information kontakta Pär Ramberg, Plastic Omnium. Telefon: 070-372 70 72, p.ramberg@plasticomnium.se.

___________

Fakta:
Plastic Omnium säljer produkter och lösningar för renhållning, sophantering och källsortering till främst renhållningsbolag och -entreprenörer, såväl privata som kommunala. Plastic Omnium tillhandahåller även lösningar för Identifiering, Service och Underhåll.

Plastic Omnium AB är ett helägt dotterbolag till franska Plastic Omnium SA, Europaledande företag inom området, och ansvarar för koncernens marknader i Norden (Sverige, Finland, Norge, Danmark och Island). I gruppen ingår sedan oktober 2007 även SULO Umwelttechnic, vilket gör Plastic Omnium till Europas ledande tillverkare av avfallsbehållare i plast med en årlig tillverkningskapacitet på mer än 5 miljoner behållare.

För mer information se: