Börje Nordberg vill skapa kongressanläggning av Strömvallen i Gävle

Börje Nordberg vill skapa kongressanläggning av Strömvallen i Gävle

Med eget konsultbolag, en ständigt brinnande låga för entreprenörskap och en ocean av kunskaper inom bygg- och hotellbranschen har Börje inte haft en sysslolös dag efter officiellt pensionsdatum. Hans vision och nu även konkreta plan är att förvandla Strömvallenområdet med Konserthuset till en av Sveriges främsta kongressanläggningar och genom detta bidra till att placera Gävle i toppen av den nationella besöksnäringen.

Började som målarlärlingHan föddes 1942 i Gävle och har varit staden trogen genom åren. Börje växte upp på Södra Centralgatan och avverkade sin sjuåriga grundskola plus ett extraår på Stora Islandsskolan. Vid 15-års ålder slutade han skolan och följde sin fars fotspår genom att bli målarlärling.

– Men jag kände redan tidigt att det inte var min grej, berättar Börje, så jag började som springpojke hos dåvarande stadsarkitekten Sven Henrik Wranér som höll till i Rådhuset på den tiden.Där tog hans intresse för hus och byggnationer fart på allvar ju mer han blev involverad i arbetet. Vid 18 års ålder hade han läst in behörighet för att söka in på treårigt tekniskt gymnasium vid nuvarande Västertullskolan i Gävle och fick sedan som nyexaminerad byggnadsingenjör arbete på en arkitektfirma. Under tio års tid utvecklade han där sitt sinne för funktioner och detaljlösningar anpassade utifrån arkitekternas ritningar och önskemål.

– År 1972 etablerades Platzer Bygg i Gävle i Londonerhuset som sedan blev Winnhuset, berättar Börje. Jag började där som projektledare och efter några år blev jag ansvarig för fastigheter i Norrland och genom detta ansvarig för byggandet av Winn. Under den här tiden arbetade vi med Furuvik som projekt där idén var att bygga både temapark, simstadion, hamn och hotell liksom att vi även höll på med Alderholmen. Där var vi nog 25 år för tidiga men Skanska och JM köpte i alla fall in sig i det projektet.Platzer Bygg hade fått ett avtal med Sara Hotels (Sveriges Allmänna Restaurangbolag) som vid den här tidpunkten drev ungefär 25 hotell och nu skulle byggga upp en kedja av Winn-hotell i Sverige. Det här var det andra i ordningen där Winn stod för Wärdshus-Inn och från början var det meningen att etableringen skulle vara i anslutning till järnvägsstationen.– Det blev dock en del bråk kring det, minns Börje, så jag ringde till Saras ledning och föreslog etableringen vid torget i stället.

Startade eget bolagNär Winn stod klart 1984 hade Börje varit projektansvarig för bygget. Platzer genomgick förändringar och entreprenören inom Börje började spira så han valde att startat ett eget bolag, Projektutveckling i Gävle AB. Genom det fick han i uppdrag att förvalta huset och även en plats i styrelsen. Bolaget utvecklades bra och hade som mest åtta anställda som hela tiden arbetade med nya projekt åt byggbolag.

– Det var ju ganska nytt med datorer på den tiden och vi var tidiga där så vi började även att sälja dataprogram. Dessutom hade vi satt upp en av Sveriges största reklamskyltar i ett kanonläge på 9:ans fasad mot Stortorget. Det var bara två fel med den, skrattar Börje. Dels så lyste dioderna för svagt och så gick den sönder hela tiden. Hade vi inte lyckats häva det avtalet hade vi nog gått under.Winn gick dock dåligt, både för fastighetsbolaget och för Sara som drev hotellverksamheten, så Börje blev 1985 ombedd att tillsammans med dåvarande hotelldirektören Mikael Junger utveckla verksamheten. Men Mikael slutade ganska snart för att starta ett eget hotell i Falun.

– Det var överetablerat i stan och rent tekniskt såg Winn ut som ett öststatshotell. Säger Börje. Sara frågade om jag ville genomdriva förändringsarbetet under några månader så på den vägen blev det. Som konsult-vd fick mitt yrkesliv en helt ny inriktning. Det var dels mycket intressant att gå från bygg- till hotellbranschen men också fantastiskt att gå från en mansdominerad värld till att möta så många yngre duktiga människor av bägge könen. Det var en förmån att få utvecklas på det sättet liksom att det naturligtvis var en stor fördel för mig att kunna ta med strukturen från byggbranschen och implementera till flera hotell. Vi hade en del flyt och ganska snart så började det gå allt bättre.

Hektiska årDet blev några hektiska år där Börje arbetade 2-3 dagar i veckan på Winn och övrig tid med Saras i andra utvecklingsprojekt som Gothia Towers i Göteborg och Frösundavik i Stockholm. Dessutom var han flitigt anlitad som föreläsare inom service och försäljning av både landsting och näringar som taxi, banker och hotell förstås.

– När jag tillträdde som hotelldirektör drog jag ned den egna verksamheten för att kunna fokusera. Bland annat kunde delägaren Anders Svensson utifrån detta starta upp Marknadsutveckling och ta över bland annat Bo-88 som vi hade fått in som projekt.År 1991 var det tufft ekonomiskt klimat, Sara gick dåligt och hade investerat i riskfyllda projekt både i Norge och USA. I samma veva kontaktade Skanska Börje och frågade om han inte kunde hjälpa dem med ett hotell som hette Najaden i Haninge.

– Sara gillade inte den idén så då löste vi det genom att jag och Micke Junger startade ett företag och anställde en hotelldirektör. Vi döpte bolaget till Software Hotels och kunde året efter även ta över ett hotell i Borlänge.Krisen förvärrades för SARA Hotels och de fusionerade med Reso (statligt) som bland annat ägde CH i Gävle. I och med detta blev Börje 1993 i praktiken chef för Sveriges näst största hotell. När Reso sedan satte SARA-delen i konkurs öppnades möjligheten att ta över Winn i Gävle 1993 och en fantastisk resa inleddes. Vid denna tidpunkt breddades också ägandet. Bland annat tillkom Torsten Engwall och därefter att antal hotelldirektörer. Torsten är fortfarande kvar som stor ägare och sitter nu liksom då som styrelseordförande för det som idag gått från Software Hotels till Winn Hotels och i dag Winn Hotel Group.

– Det var otroligt kul och vi gick från tre till 15 hotell 1998 med en omsättning på runt 300 miljoner. Affärsidén var att ta över hotell och hjälpa fastighetsägarna att få ordning. Det är nog där min största styrka ligger i och med att jag även kan byggbranschen.Från början ägde man inga egna fastigheter vilket man dock investerade i senare.

– Vi insåg att vi inte skulle kunna expandera själva ännu mer utan sålde av en del av våra egna aktier och tog in ytterligare delägare. Vi var med i en marknadsföringsorganisation som hette Sweden Hotels som bildat ett managementbolag. Mikael och jag var överens om att vi  inte skulle hålla på hur länge som helst. Så när de började bli uppvaktade av andra intressenter ville inte Sweden Hotels släppa deras 15 hotell utan bestämde sig istället för att köpa upp dem själva.– Våren 2002 hade vi ännu inte fått ut hela köpeskillingen så då gjorde vi en rockad där vi köpte upp hela det bolaget. Nu kom vi dock till en situation där det från början varit ett fåtal ägare, plötsligt hade vi kanske 100 ägare. Att vara koncernchef med litet ägande i var naturligtvis inte lika kul som tidigare så därför var det ett naturligt steg att senare även sälja av mina aktier när jag klev av som vd.

StrömvallsprojektetFri från ansvar, med öppet sinne och almanacka kunde Börje 2004 starta om med eget konsultbolag och uppdragen rullade in.

– Håkan Berg som var ordförande i Brynäs IF, även från fastighetsbranschen i form av HSB, kontaktade mig. Så jag hjälpte till med hela prospekteringen av Läkerol Arena fram till att det första spadtaget kunde sättas i backen.År 2006 insåg Börje att Gävle var i stort behov av en kongressanläggning och började utveckla planer för ett nytt hotell på 30 våningar i Gävle i anslutning till Konserthuset. Han tog kontakt med Gefle IF som redan hade anlitat arkitekten Johan Skog. Tillsammans skapades det som då kallades Strömvallsprojektet och fick stor uppmärksamhet i media. Kommunen visade inget samlat intresse och projektet svalnade rejält under finanskrisen och fick helt enkelt läggas i malpåse.Börje arbetade vidare med andra projekt som hotellet i Kungsberget, ett av hotellalternativen till Friends Arena samt tilltänkta  hotelletableringar främst i Stockholm åt ett norskt bolag. År 2010 fick han ett projekt av en svensk bank att utveckla och förädla ett mastodontprojekt i Norge som gått i konkurs.

– Det var en enorm anläggning som omfattade drygt 300 hotellrum, två golfbanor, två hamnar med 500 båtplatser kongressanläggning, tomter, restauranger, spa med utom- och inomhuspooler samt ett stort eget beachområde. Det som skulle ta sex månader blev ett helt år som var grymt jobbigt, både att resa dit samt att jag arbetade jämt. Det kändes bra när Kragerö Resort kunde säljas till lokala ägare. Jag hade ett erbjudande att gå in i denna grupp, men beslöt mig efter mycket funderande att avstå. Men jag följer fortfarande med vad som händer där.  Energin återvände efter Norgeäventyret 2011 och genom åren hade tanken på den outnyttjade potentialen i Strömvallenområdet alltid funnits med. Börje kontaktade Gefle IF när det stod klart att Gävle riskerade att hamna i en situation där kommunen tvingas bygga någonting som klubben inte ville ha.

– Jag frågade dem om det var okej att vi börjar skissa på en kongressanläggning med mera och utvecklade min idé om hur vi skulle kunna skapa en win-win situation för hela staden och de ställde sig mycket positiva till det då deras avsiktförklaring är att de vill till Sätraåsen och Läkerol Arena.
Nytt förslag till kongressanläggningDet nya förslaget till kongressanläggning är i en mindre skala än de storslagna planer som presenterades 2006 men fullt genomförd kommer den att få en enorm betydelse för besöksnäringen liksom minskade kostnader för kommunen.

– Vi ville helt enkelt göra ett ”Gävligt” bra förslag, lite mer lagom, men med fantastiska möjligheter att skapa en kongressanläggning av högsta klass i Gävle, förklarar Börje. Det här är ett helt koncept som bygger på att binda ihop och använda de gemensamma resurserna på bästa tänkbara sätt. Idag finns en stor organisation uppbyggd för att driva Konserthuset, som inte är anpassat för kongresser. De skulle genom detta kunna sköta hela anläggningen, dessutom skulle kommunen slippa betala den årliga driften av Strömvallen på flera miljoner. Vi har investerare som är beredda att bygga, finansiering för projekteringen samt drifts- och underhållskalkylen klara.Det är tänkt att inomhusdelen skall rymma uppemot 1000 personer med höj- och sänkbara läktare som skall kunna användas för utställningar, kongresser, konferenser och stora middagar. Utomhusdelen i form av nuvarande Strömvallen skall används för utomhusaktiviteter för besöksnäringen men även för olika former av idrotts- och ungdomsaktiviteter. Den gamla läktardelen blir naturligtvis kvar och hela bygget kommer att grävas ned en våning för att totalhöjden inte skall få någon negativ inverkan för dem som bor i området.

– Anläggningen blir till både för Gävlebor och hitresande, dessutom behöver Gävle det här för att kunna konkurrera, betonar Börje med eftertryck. Det är inte heller science fiction utan motsvarande anläggningar finns redan i Västerås, Örebro och Norrköping. Nu har ju Gävle fått ett par nya hotell sedan det gamla förslaget presenterades men på sikt är vi övertygade om att det behövs ett till i anslutning till den här anläggningen, menar Börje. Däremot är även det betydligt lägre än ursprungsförslaget och placeringen är nu på sidan som vetter mot Gavleån.Idén bygger på att kommunen säljer området för en initial summa och sedan erhåller mer betalt i takt med att området byggs ut.

– Projektlösningen är helt klar och det här bygger naturligtvis på ett gott samarbete mellan alla parter. Kommunen kommer genom ersättning för varje nytt bygge att få in totalt minst 75 miljoner, men med möjlighet till mer än 100 miljoner. De skall ju vara med och styra hur det skall byggas så det är nödvändigt med fullständig samsyn av konceptet liksom en väl fungerande detaljplanslösning innan köpet kan genomföras, förklarar Börje.

Förhoppningen är att när Gefle IF flyttar 2016 så kan man börja bygga första delen och ta Strömvallen i bruk för andra ändamål. Förslaget är inlämnat till kommunen och verkar ha landat i god jord oavsett politiska läger.

– Min absoluta förhoppning är att det här går att lösa med en bred politisk enighet, menar Börje. Sedan gäller det naturligtvis att både vi som projekterar detta och de tjänstemän som skall hantera frågorna kan mötas så konstruktivt som möjligt så att inga långbänkar uppstår i onödan. Hela anläggningen inklusive bebyggelse på kastplanen skulle kunna vara klar om fem år men då är det naturligtvis av största vikt att vi blir överens så snart som möjligt då det är många parter inblandade.

Börje förklarar att han älskar Gävle och att han aldrig bott någon annanstans.

– Jag är Gävlebo i hjärtat och är naturligtvis mycket stolt över den resa vi gjorde inom hotellnäringen. Men om man skall minnas mig för någonting så hoppas jag verkligen att det blir för att jag får vara med och möjliggöra detta, då jag är övertygad om att det kommer att betyda enorma positiva effekter för vår stad och hela regionen.Segling och golf är de stora intressena när den förre målarlärlingen och byggnadsingenjören inte arbetar men han har faktiskt tagit upp ännu en hobby på senare dagar.

– Jag har tagit fram både pensel och hammare igen då jag numera faktiskt gillar att hålla på med huset. Även det kan vara goda färdigheter om vi nu skall få en riktigt bra kongressanläggning till stan.

Gör mer information:

borje.nordberg@icloud.com