The Aweil Dream ska bygga skola i Sydsudan – öppnar 90-konto

The Aweil Dream ska bygga skola i Sydsudan – öppnar 90-konto

Efter att ha arbetat för Läkare utan gränser i staden Aweil i Sydsudan ville barnsjuksköterskan Jonna Bild göra mer. I vintras grundade hon The Aweil Dream för att hjälpa utsatta barn i regionen. Ett första steg är att bygga en skola och nu öppnar välgörenhetsorganisationen ett 90-konto för att stärka insamlingsarbetet.

I slutet av november 2023 kom Jonna Bild hem till Växjö efter sex månader i Sydsudan. Under halvåret i staden Aweil i den nordvästra delen av landet hade hon arbetat som barnsjuksköterska för Läkare Utan Gränser och med egna ögon fått se hur svårt människor i regionen har det. Många som kom till det underbemannade sjukhuset var så fattiga att de tvingades gå dit till fots trots svåra åkommor och på stadens gator kom hon i kontakt med hemlösa barn. De flesta saknade utbildning; endast 30 procent av landets unga har för närvarande möjlighet att gå i skola, vilket gör det väldigt svårt att få välavlönade arbeten och förbättra sina levnadsvillkor.

– Utan utbildning är det väldigt svårt att ta sig fram och många tvingas leva från dag till dag. En majoritet av befolkningen är i behov av humanitär hjälp och om inget görs kommer situationen att fortsätta att försämras. Det krävs både akuta och långsiktiga åtgärder för att förändra situationen, säger Jonna Bild och fortsätter:
– Men trots det stora lidandet var de flesta jag träffade väldigt glada, vänliga och tillmötesgående. Det gjorde ett stort intryck på mig. Redan när jag var där föddes viljan att hjälpa barnen som jag träffade på gatorna och när jag kom hem växte det snabbt till en konkret ambition att grunda en välgörenhetsorganisation.

Början på ett bättre liv
Några veckor efter hemkomsten hade hon grundat The Aweil Dream tillsammans med vännen Evelina Kraft-Bodi och startat en insamling för att hjälpa utsatta unga i regionen. Till en början är målet att bygga en grundskola med platser för 200 elever som i första hand kommer att erbjudas till hemlösa barn i åldrarna upp till 15 år.

– Förhoppningen är att skolgången ska vara en grund som barnen kan använda för att skapa ett bättre liv för sig själva och sina framtida familjer. Med en utbildning öppnas många dörrar som annars är stängda, säger Jonna Bild och lägger till:
– Vi har redan varit i kontakt med myndigheter och alla tillstånd är på plats för att projektet ska kunna påbörjas. Nu saknas bara ekonomin och det hoppas vi kunna lösa inom de närmaste åren.

90-konto skapar trygghet
För att skapa bättre förutsättningar för insamlingsarbetet har The Aweil Dream ansökt om ett 90-konto som nu har beviljats av Svensk Insamlingskontroll. Förhoppningen är att kontot ska bidra till att fler privatpersoner engagerar sig samtidigt som det skapar bättre möjligheter för företagssamarbeten.

– Vi har anordnat en del evenemang för att samla in pengar och har redan kommit en bit på väg, men med ett 90-konto hoppas vi kunna nå många fler. Vi vill att alla som är intresserade av att hjälpa till ska känna sig trygga i att pengarna verkligen går till barnen och då är ett 90-konto en stark kvalitetsstämpel. Förhoppningsvis kommer det att hjälpa oss att kunna bygga skolan snabbare än vad det annars hade tagit, avslutar Jonna Bild.

Varje år skickar alla organisationer med 90-konto in sina räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll som följer upp att de insamlade pengarna går till rätt saker. Minst 75 procent av de totala intäkterna ska gå till ändamålet och högst 25 procent får gå till kostnader för insamling och administration. En årsredovisning ska upprättas som ska granskas av en auktoriserad revisor. I förvaltningsberättelsen ska det tydligt beskrivas hur organisationen har arbetat med sitt ändamål, vilka resultat som har uppnåtts och vilken effekt de har haft.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61, lh@insamlingskontroll.se

Svensk Insamlingskontroll är en ideell förening som beviljar 90-konton till organisationer som bedriver offentlig insamling och som uppfyller högt ställda krav. Svensk Insamlingskontroll har över 80 års erfarenhet av att kontrollera insamlingsorganisationer med 90-konto. Huvudmän är LO, SACO, TCO och Svenskt Näringsliv.