Stiftelsen Våga va' dig själv har beviljats 90-konto

Stiftelsen Våga va' dig själv har beviljats 90-konto

Sedan starten 2005 har stiftelsen Våga va´ dig själv förgyllt tusentals ungdomars liv. Genom sommarläger och olika aktiviteter är målet att vara en offensiv och konstruktiv kraft för ett juste framtida samhälle. Nu har stiftelsen beviljats 90-konto av Svensk Insamlingskontroll.

– Vi vill fortsätta att göra skillnad och det här kommer verkligen att hjälpa oss längs vägen. Det är den finaste utmärkelsen man kan få som stiftelse, säger Arne Falkbäck, styrelseordförande.

Familjen Falkbäck drabbades av ett svårt trauma i april 2005. Dottern Linda valde att ta sitt liv efter att hon blivit utsatt för misshandel, kränkningar och hot i skolan. Händelsen kom plötsligt och påverkade familjen mycket hårt, men efter en tid ville pappa Arne och mamma Lena göra något för att inte fler barn och familjer skulle drabbas av samma livsöde. De önskade att göra något konkret och startade därför en stiftelse som de döpte till Våga va´ dig själv. Meningen har länge varit familjen Falkbäcks motto och är något som de strävar efter – att alla barn och unga ska våga vara sig själva. Genom att skapa och främja aktiviteter som leder till en positiv framtid, med ett personligt engagemang, vill de vara med och bidra till en bättre framtid för barn och unga. För att effektivisera insamlingen till stiftelsen och ge möjligheten till fler barn, ansökte Arne och Lena om ett 90-konto hos Svensk Insamlingskontroll.

– Vi vill lyfta ljuset istället för att förbanna mörkret. Under åren har vi kunnat ge så mycket till så många barn och unga, vilket vi vill fortsätta att göra under lång tid framöver. Ett 90-konto är verkligen en kvalitetsstämpel, som vi är värda! Det blir som ett erkännande för oss, någon som har lyssnat på det vi har att säga. Vi är jättehedrade, säger Arne Falkbäck.

Sommarläger och Våga va´ dig själv-huset

Allting började med ett sommarläger för 15 år sedan, där barn mellan 12-16 år erbjöds en vecka med motivations- och inspirationsdagar, friluftsliv och olika positiva aktiviteter. Sedan dess har stiftelsen arrangerat 45 sommarlägren för totalt 1650 ungdomar, där många har kommit hem med betydligt mer självförtroende och bättre självkänsla än tidigare. Förutom sommarlägren, som erbjuds till omkring 35-40 barn per vecka hela sommaren, arbetar stiftelsen också med ett nytt projekt: Våga va´ dig själv-huset. Huset är tänkt att vara som en frizon för barn och ungdomar, dit man kan komma på återträffar efter längrena och umgås. Målet är att minska den psykiska ohälsan bland unga och erbjuda en trygg plats för samtal. För att kunna realisera detta hoppas man att 90-kontot ska ge en skjuts.

– Vi har varit dåliga på att marknadsföra oss genom åren, så vi hoppas såklart att ett 90-konto ska hjälpa oss att göra skillnad. Vårt motto är att det vi gör är det som räknas, så vi vill fortsätta att vara ljuset i många barns liv, avslutar Arne Falkbäck.

Varje år ska organisationer med 90-konto skicka in sina räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll som följer upp att de insamlade pengarna går till rätt saker. Minst 75 procent av de totala intäkterna ska gå till ändamålet och högst 25 procent får gå till kostnader för insamling och administration. Varje år ska en årsredovisning upprättas som ska granskas av en auktoriserad revisor. I förvaltningsberättelsen ska det tydligt beskrivas hur organisationen har arbetat med sitt ändamål, vilka resultat som har uppnåtts och vilken effekt de har haft.

Läs mer på www.insamlingskontroll.se

Lena Hörnblad, 08-783 80 61 lh@insamlingskontroll.se