Ny statistik: Privatpersoners givande slog rekord under 2021

Ny statistik: Privatpersoners givande slog rekord under 2021

Under 2021 ökade privatpersoners givande till organisationer med 90-konto. Det visar ny statistik från Svensk Insamlingskontroll. Totalt skänkte privatpersoner i Sverige över 9,3 miljarder till organisationer med välgörande ändamål – en markant ökning jämfört med 2020.

– Det är otroligt roligt att se att privatpersoners givande ökat igen efter nedgången under pandemin, säger Tommy Jonsson, ekonomiansvarig på Svensk Insamlingskontroll.

Varje år i juni presenterar Svensk Insamlingskontroll statistiken för givandet till organisationer med 90-konton. Mest uppseendeväckande i statistiken för 2021 är att donationerna från privatpersoner ökade kraftigt efter att ha minskat under pandemins första år; under 2021 donerade privatpersoner totalt 9 289 miljoner kronor jämfört med 8 256 för 2020 – en ökning om 12,5 procent. Ökningen kan delvis förklaras av att pandemin avtog under 2021, vilket gjorde att många kände större trygghet över sin privatekonomiska situation och vågade skänka mer.

– Vi såg att givandet från privatpersoner snabbt blev mindre när pandemin kom till Sverige 2020. Att det nu ökat beror förmodligen till viss del på att de flesta inte hade samma känsla av kris under förra året som när pandemin först slog till, men även om vi jämför med 2019 har givandet ökat. Det ser jag som mycket positivt och ett bevis för att människor i Sverige fortfarande vill vara med och bidra med gåvor till ideella organisationer, säger Tommy Jonsson.

Oro för lågkonjunktur kan påverka 2022

Även bidrag från myndigheter ökade under 2021 jämfört med det föregående året, medan givandet från organisationer och företag minskade något. Totalt samlades det in nästan 25 miljarder kronor genom 90-konton under 2021, vilket är 6,7 procent mer än året innan och den högsta summan som hittills har samlats in. Om trenden håller i sig över 2022 vet Svensk Insamlingskontroll först nästa år och just nu är det väldigt svårt att förutspå framtiden. Samtidigt som kriget i Ukraina har engagerat många finns det en risk att hotet om en konflikt i närområdet gör att fler väljer att spara och minska sitt givande. Dessutom oroas många av varningarna om stigande räntor och en annalkande lågkonjunktur.

– Just nu är mycket väldigt osäkert. Många upplever att mörka moln tornar upp sig på horisonten, både i form av inflation, höjda räntor och hotet om att kriget i Ukraina ska sprida sig, och det kommer att få effekter på givandet. Men exakt vilka effekter återstår att se, säger Tommy Jonasson och avslutar:

– I rapporten för 2021 kan vi konstatera att givandet är fortsatt starkt, trots att vi befinner oss i en orolig tid. Det är väldigt positivt.

Underlaget utgörs av 442 organisationer med 90-konto som bedriver insamlingsverksamhet. Sammanställningen bygger på ett granskat räkenskapsmaterial som organisationerna årligen ska rapportera in till Svensk Insamlingskontroll som ger ett jämförbart utfall mellan åren.

Tommy Jonsson 08-783 80 63 tj@insamlingskontroll.se

Lena Hörnblad, 08-783 80 61 lh@insamlingskontroll.se