Minskat givande under 2023 efter flera rekordår

Minskat givande under 2023 efter flera rekordår

Under 2023 minskade givandet till organisationer med 90-konto med drygt 1,7 miljarder kronor, eller 5,6 procent, jämfört med föregående år visar årets sammanställda statistik. Nedgången beror framför allt på ett resultat av ett ovanligt stort givande i samband med krigsutbrottet i Ukraina under 2022.

Varje år i juni presenterar Svensk Insamlingskontroll statistik över givandet för de runt 450 organisationerna med 90-konto. Under det senaste decenniet har givandet ökat för varje år, men förra året sjönk den sammanlagda summan insamlade medel med 5,6 procent, från 29,7 miljarder kronor under 2022 till 28 miljarder kronor för 2023. Störst var nedgången för företag där givandet gick från 2,5 till 1,6 miljarder kronor, en minskning med 37 procent jämfört med föregående år. Men enligt Tommy Jonsson på Svensk Insamlingskontroll, ska tillbakagången inte ses som ett trendbrott och menar att statistiken måste betraktas över en längre tidshorisont. Det positiva som sticker ut är att gåvor och bidrag från organisationer ökade med 3 % och är den enda intäktskällan som ökat mot föregående år.
– Sett över längre tid växer givandet kraftigt. Om vi går tillbaka ytterligare ett år och jämför, till 2021, skänktes det över två miljarder kronor mer under 2023. Så minskningen förra året beror på att givandet under 2022 var ovanligt starkt och slog tidigare rekord med stor marginal. Framför allt mottog organisationer med fokus på Ukraina väldigt mycket medel efter Rysslands anfall i början av året, säger Tommy Jonsson, ekonomiansvarig på Svensk Insamlingskontroll, och lägger till:
– Sedan har troligen lågkonjunkturen och räntehöjningarna under förra året ha haft viss effekt på givandet fram för allt från privatpersoner.

Mer pengar når ändamålen

Statistiken innehåller även en del ljusglimtar. Under 2023 ökade 90-kontoorganisationernas ändamålsuppfyllelse, det vill säga andelen insamlade medel som faktiskt tillfaller ändamålet. Förra året steg den sammanslagna siffran för alla organisationer med 90-konto till 91,4 procent, vilket kan jämföras med 89 procent under föregående år och 86,6 procent för 2021.
– Att en allt större del av de insamlande medlen når ändamålet är väldigt positivt och det är en trend som har pågått under några år. Svenskt givande till välgörande ändamål gör stor skillnad i Sverige och på många platser i världen och vi är glada över att det är historiskt starkt, även om förra året innebar ett tillfälligt hack i trenden, avslutar Tommy Jonsson.

Underlaget utgörs av 449 organisationer med 90-konto som bedriver insamlingsverksamhet. Sammanställningen bygger på ett granskat räkenskapsmaterial som organisationerna årligen ska rapportera in till Svensk Insamlingskontroll som ger ett jämförbart utfall mellan åren.

För mer utförlig statistik med flerårsöversikt, se www.insamlingskontroll.se

Tommy Jonsson 08-783 80 63 tj@insamlingskontroll.se

Lena Hörnblad 08-783 80 61 lh@insamlingskontroll.se

Svensk Insamlingskontroll är en ideell förening som beviljar 90-konton till organisationer som bedriver offentlig insamling och som uppfyller högt ställda krav. Svensk Insamlingskontroll har över 80 års erfarenhet av att kontrollera insamlingsorganisationer med 90-konto. Huvudmän är LO, SACO, TCO och Svenskt Näringsliv.