”Läget i Östersjön är akut” – nu kan alla bidra till arbetet

”Läget i Östersjön är akut” – nu kan alla bidra till arbetet

Insamlingsstiftelsen BalticWaters2030 vill göra Östersjön friskare. Målet ska nås genom att minska övergödningen och öka fiskbestånden genom politiskt påverkansarbete, informationsspridning och direkta miljöåtgärder. Nu öppnar insamlingsstiftelsen ett 90-konto för att ge privatpersoner och näringslivet möjlighet att bidra till projekten.

- Östersjöns tillstånd har förbättrats, men på många områden återstår stora utmaningar, säger Konrad Stralka, talesperson för insamlingsstiftelsen BalticWaters2030.

Oberoende BalticWaters2030 är en nystartad insamlingsstiftelse som vill bidra till att åtgärder sätts in för att göra Östersjön friskare. Genom storskaliga demonstrationsprojekt visar stiftelsen hur övergödningen av havet kan minskas och fiskbeståndet stärkas. BalticWaters2030 verkar också för att utveckla och sprida kunskap om Östersjöns miljö till allmänhet, myndigheter och politiker. Målet är att öka kunskapen om de utmaningar som havet står inför och bygga opinion för att påverka beslutsfattare.

– Östersjön är fortfarande kraftigt övergödd med algblomningar och döda bottnar, men olika åtgärder för att minska utsläppen har gjort att problemet inte förvärras just nu. Med fisken är läget akut; flera fiskarter är på kraftig tillbakagång och om, till exempel, sillen skulle kollapsa på samma sätt som torsken hade det varit katastrofalt eftersom den utgör födobas för många andra arter, säger Konrad Stralka och fortsätter:

– Läget är väldigt allvarligt och kräver kraftfulla åtgärder.

90-konto möjliggör fler torsklarver i Östersjön

Hittills har miljöprojekten, det politiska påverkansarbetet och informationsspridningen finansierats av en privat huvudfinansiär tillsammans med ett antal myndigheter och universitet. Nu öppnas även möjligheten för företag och privatpersoner att bidra ekonomiskt efter att BalticWaters2030 valt att öppna ett 90-konto. Pengar som samlas in via kontot kommer främst att användas till projektspecifika ändamål.

– Östersjön angår oss alla och vi vill ge fler möjligheten att bidra till att rädda den. Vi ser ett 90-konto, med de höga kraven på transparens, som en kvalitetsstämpel för oss och en trygghet för våra donatorer. Vi kommer att samla in medel till olika projekt; i vår planerar vi till exempel att sätta ut torsklarver och om vi får in donationer kan vi göra fler utsättningar, avslutar Konrad Stralka.

Varje år ska organisationer med 90-konto skicka in sina räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll som följer upp att de insamlade pengarna går till rätt saker. Minst 75 procent av de totala intäkterna ska gå till ändamålet och högst 25 procent får gå till kostnader för insamling och administration. En årsredovisning ska upprättas som ska granskas av en auktoriserad revisor. I förvaltningsberättelsen ska det tydligt beskrivas hur organisationen har arbetat med sitt ändamål, vilka resultat som har uppnåtts och vilken effekt de har haft.

Här kan du läsa mer om Svensk Insamlingskontrolls verksamhet

Lena Hörnblad, 08-783 80 61                                            lh@insamlingskontroll.se