Insamlingsstiftelsen Nordiska Mensastiftelsen har beviljats 90-konto

Insamlingsstiftelsen Nordiska Mensastiftelsen har beviljats 90-konto

Mensaföreningarna i de nordiska länderna har tillsammans bildat Insamlingsstiftelsen Nordiska Mensastiftelsen. Ändamålet är att främja forskning om mänsklig intelligens och nu har stiftelsen tilldelats 90-konto av Svensk Insamlingskontroll.

– Det är en otrolig kvalitetsstämpel för oss och ett bevis på att vi når upp till högt uppsatta krav, säger Janne Sylvest, ordförande Nordiska Mensastiftelsen.

De nordiska Mensaföreningarna har under många år haft ett nära samarbete, där man redan 2016 började att diskutera möjligheterna med att grunda en stiftelse för att främja forskning inom områdena intelligens och den mänskliga hjärnan. Flera års intensivt arbete har nu burit frukt och den Nordiska Mensastiftelsen registrerades under våren 2020. Målet är att stiftelsen ska, genom insamling av medel från allmänheten och andra intressenter, förmedla ekonomiska bidrag till institutioner och personer som bedriver forskning inom olika områden med fokus på intelligens. Redan i november öppnas ansökan till den första omgången av stipendier.

– Det känns naturligtvis väldigt roligt att få komma igång på riktigt nu. Vid första annonseringen kommer man att kunna ansöka om enklare stipendier för redan publicerade vetenskapliga artiklar. Vi siktar brett i början, så artiklarna kan till exempel beröra intelligens, den mänskliga hjärnan, medicin, psykologi, biologi, sociologi eller utbildningsväsendet och ska ha publicerats i vetenskapliga tidskrifter, säger Monika Orski, svensk ledamot i Nordiska Mensastiftelsens styrelse.

90-konto betyder kvalitet – Norden över

Nordiska Mensastiftelsen kommer att få baskapital från de fyra nationella föreningarna under de första tre åren för att succesivt kunna bygga upp verksamheten. Nu har stiftelsen dessutom beviljats 90-konto av Svensk Insamlingskontroll, vilket enligt ordförande Janne Sylvest är en kvalitetsstämpel, inte bara i Sverige utan alla de nordiska länderna.

– Även i Danmark, Norge och Finland är det en trygghet för de som vill donera, och de som i framtiden kommer att ansöka om stipendier, att insamlingsstiftelsen har 90-konto. Det är ett starkt bevis på vår seriositet, att vi följer strikta regler som satts upp och att pengarna används på bästa möjliga sätt, säger Janne Sylvest.

Stort engagemang från medlemmar

Både Monika och Janne ser redan ett stort engagemang från både medlemmar och andra styrelseledamöter. Nu väntar ett fortsatt intensivt arbete och nästa år hoppas de kunna öppna för ansökningar för större forskningsbidrag, där enskilda forskare ska kunna få hjälp att finansiera långsiktiga forskningsprojekt.

– Vi är helt nya spelare och det kommer att ta tid att få kännedom, men vi har ett stort stöd inom föreningen där en stor majoritet är väldigt entusiastiska. Vi vill stötta och främja forskning inom ett område som utvecklas snabbt och donera pengar till gott arbete, vilket vi tror och hoppas kommer att tas emot väl. Att Svensk Insamlingskontroll har beviljat 90-konto är ett delmål som vi är glada åt att uppnå och som hjälper oss att arbeta vidare, avslutar Monika Orski.

Varje år ska organisationer med 90-konto skicka in sina räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll som följer upp att de insamlade pengarna går till rätt saker. Minst 75 procent av de totala intäkterna ska gå till ändamålet och högst 25 procent får gå till kostnader för insamling och administration. Varje år ska en årsredovisning upprättas som ska granskas av en auktoriserad revisor. I förvaltningsberättelsen ska det tydligt beskrivas hur organisationen har arbetat med sitt ändamål, vilka resultat som har uppnåtts och vilken effekt de har haft.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61                                           lh@insamlingskontroll.se