Foto: Emmy Waleij

De sprider glädje bland svårt sjuka – nu öppnar föreningen Kultursjukhuset 90-konto

I många år har föreningen Kultursjukhuset spridit glädje på barnavdelningar runt om i landet. Med sina clowner, sin musik och berättarverksamhet har de genom åren underlättat vardagen för tusentals svårt sjuka barn. Nu öppnar föreningen 90-konto för att kvalitetssäkra och förhoppningsvis utöka verksamheten.

Allt började redan 1998 när Charlott “Lotten” Sjönneby arbetade som sjukhusclown på dåvarande Huddinge sjukhus. Hon trivdes med yrket men kände under många år att det var osäkert att vara anställd via ett sjukhus. Med det som bakgrund startades föreningen Kultursjukhuset, som till en början bestod av två anställda. Idag är de sammanlagt nio medarbetare och har en etablerad verksamhet på sjukhus i Region Stockholm och Region Jönköping. Föreningen arbetar med clowneri, musik, sagoprojekt och berättande för i första hand barn i sjukhusmiljö, men erhåller sedan nyligen även clown- och musikverksamhet för vuxna patienter med demens. Lotten Sjönneby har varit aktiv som sjukhusclown i över 25 år och är glad över att deras förening skapar en långsiktig trygghet hos både barnen och föräldrarna, men också hos vårdpersonalen och de egna medarbetarna.

– Vi startade föreningen för att få bättre kontroll och öka säkerheten för den här typen av verksamhet som vi bedriver. Det vi gör är viktigt för de svårt sjuka barnen som längtar efter och ser fram emot våra besök, som kanske lättare följer med till provtagning till exempel för att de vet att vi kommer. För långtidssjuka barn blir vi också som “stand-in”-kompisar som gör vardagen betydligt lättare att mäkta med. Försvinner vi plötsligt för att sjukhuset drabbas av exempelvis nedskärningar, då försvinner också tryggheten och glädjen vi kommer med för dessa barn, säger Lotten Sjönneby innan hon fortsätter:

– Föreningen gör det möjligt för oss att behålla den här viktiga långsiktigheten och att vi själva kan ha den ekonomiska kontrollen och ansvaret för planeringen. Det gör att vi kan fortsätta bedriva verksamheten och även underlätta för vårdpersonal som sparar mycket tid på att vi hjälper till och avleder barnen med musik, bubblor eller ballonger vid exempelvis undersökningar, provtagningar och medicinering.

90-konto öppnar upp för nya möjligheter

Föreningen Kultursjukhuset är en ideell organisation som finansieras av bidrag från sponsorer och privata givare. De insamlade medlen går bland annat till medarbetarnas löner samt till fortbildning, rekvisita och gåvor till barnen. För att kunna utveckla verksamheten än mer och potentiellt utöka timmarna för de anställda ansökte föreningen om ett 90-konto hos Svensk Insamlingskontroll under våren 2024 – något som nu har blivit beviljat. Irja Edelswärd, vice ordförande, har varit en del av styrelsen de senaste sju åren och har på nära håll sett föreningen växa och sprida glädje hos tusentals barn. Nu hoppas hon att 90-kontot ska öppna upp för nya möjligheter.

– Ett 90-konto är verkligen en kvalitetsstämpel som inger en trygghet för givare. Det är ett bevis på att allt går rätt till och att de insamlade pengarna går till ändamålet. Vi hoppas så klart att det ska leda till att fler hittar oss och vill bidra, så att vi kan fortsätta sprida glädje hos barnen, säger Irja Edelswärd och Lotten Sjönneby fyller i:

– Vi är ett viktigt komplement till sjukvården och vi får ofta höra av vårdpersonalen att “ni skulle ha varit här jämt”, så behovet av det vi gör finns ju verkligen där. Att kunna tillmötesgå det mer hade ju varit fantastiskt, avslutar Lotten Sjönneby.

Varje år skickar alla organisationer med 90-konto in sina räkenskapshandlingar till Svensk Insamlingskontroll som följer upp att de insamlade pengarna går till rätt saker. Minst 75 procent av de totala intäkterna ska gå till ändamålet och högst 25 procent får gå till kostnader för insamling och administration. En årsredovisning ska upprättas som ska granskas av en auktoriserad revisor. I förvaltningsberättelsen ska det tydligt beskrivas hur organisationen har arbetat med sitt ändamål, vilka resultat som har uppnåtts och vilken effekt de har haft.

Lena Hörnblad, 08-783 80 61, lh@insamlingskontroll.se

Svensk Insamlingskontroll är en ideell förening som beviljar 90-konton till organisationer som bedriver offentlig insamling och som uppfyller högt ställda krav. Svensk Insamlingskontroll har över 80 års erfarenhet av att kontrollera insamlingsorganisationer med 90-konto. Huvudmän är LO, SACO, TCO och Svenskt Näringsliv.