I Kirk och Carlos Lopez under ett lättare jobb på Meydan i Dubai.  Foto: Erika Rasmussen
I Kirk och Carlos Lopez under ett lättare jobb på Meydan i Dubai. Foto: Erika Rasmussen

Kan den svenska galoppstjärnan upprepa bedriften i Dubai?

Den svenska galoppstjärnan I Kirk gjorde succé i mitten av januari med en överlägsen seger i Dubai. Det var en av de största internationella framgångarna för en svensk galopphäst - någonsin. På lördag återvänder I Kirk till startboxarna på Meydan och möter nio konkurrenter i en tuff sprintlöpning med nästan två miljoner kronor i förstapris.

Sol, värme och bad tre–fyra gånger i veckan.

Den svenska galoppstjärnan I Kirk laddar upp på bästa möjliga sätt inför sin andra start (klockan 13 svensk tid på lördag) under Dubai World Cup Carnival på Meydanbanan i Dubai.

– Han älskar att simma, berättar också tränaren Susanne Berneklint som övergett Jägersro några månader och istället tillbringat vintern i Dubai tillsammans med tre av stallets hästar.

I Kirk gjorde succé i mitten av januari då han vann en handicaplöpning på Meydan med den – i sammanhanget – stora marginalen dryga tre längder. För den vinsten fick han 725 000 kronor, men på lördag väntar ett förstapris på 210 000 dollar (nära två miljoner kronor). Och I Kirk är förstarankad tillsammans med Drafted (tränad av Doug Watson) och det låter på Susanne Berneklint som om formen finns där.

– När han gjorde sin första start här nere hade han inte gjort ett riktigt lopp på länge, nu har han det loppet i kroppen och dessutom har han gått tre jobb här nere. Och enligt Carlos [jockeyn Carlos Lopez som också rider på lördag] känns han starkare nu.

I Kirk gick sitt senaste jobb i söndags och det fanns inte något att klaga på.

– Nej, än så länge ser allt bra ut.

Det är tio hästar i fältet, I Kirk startar från box nio och har Drafted i boxen innanför. Distansen är 1200 meter och underlaget dirttrack.

Men lördagens start handlar inte bara om prispengar och ära, en stark insats och I Kirk kan välja att gå till Dubai Golden Shaheen med 1,5 miljoner dollar till vinnaren. Det löpet avgörs 30 mars, samma dag som Dubai World Cup, och det handlar också om 1200 meter/dirttrack.

– Det talar vi om efter lördag, ber Susanne. Men han är i alla fall anmäld dit.

Susanne Berneklint ligger alltid extremt lågt när det gäller stallets chanser, så bara att hon anmält till Dubai Golden Shaheen avslöjar lite om vilka tankar hon har om I Kirk.

– Det blir en stor apparat om vi startar där, en månads karantän och lite annat. Så vi får tänka igenom saken noga.

Men först gäller det löpningen Mahab Al Shimaal på lördagseftermiddagen.

Fotnot: I Kirk var den fjärde svenskfödda hästen att vinna i Dubai. Först ut var arabgaloppören El Wodkine, sen kom Tertio Bloom (tränad av Fabricio Borges och med Per Anders Gråberg som ryttare) och nummer tre var Volatile (Jessica Long tränade och William Buick red).