Galoppsporten i Skåne lever vidare

Efter onsdagens extrastämma i Skånska Travsällskapet tycks separationen mellan trav- och galoppsporten på Jägersro vara ett faktum. Det betyder dessvärre att galoppens dagar på Jägersro nu är räknade. Men exakt när det sista galopploppet rids på Jägersro är allt annat klart.
- Vårt bestämda krav är att galoppen ska få stanna kvar på Jägersro fram till dagen vi har hittat ett fullvärdigt alternativ i Skåne, säger Skånska Fältrittklubbens ordförande Jacqueline Henriksson.

Turerna har varit många sedan Skånska Fältrittklubben i höstas sade upp för omförhandling det avtal som reglerar samarbetet mellan trav- och galoppsporten i den ideella föreningen JTG. Detta avtal går ut den 30 september 2012. STS medlemmar har som bekant valt att inte acceptera SFK:s påkallande till omförhandling av avtalet.

Trots detta är det högst sannolikt att ett nytt tidsbegränsat avtal kommer att upprättas mellan parterna från och med den 1 oktober 2012.

- Eftersom föreningen JTG har ett tototillstånd som löper fram till årsskiftet 2012-2013 kommer vi att rida 30 tävlingsdagar som planerat. Men det förutsätter att vi tillsammans med STS och ATG kan få till stånd ett nytt avtal som löper under en längre övergångsperiod, säger Jacqueline Henriksson.

Vid onsdagens extrastämma beslutade STS medlemmar även om utträde ur föreningen JTG. Ett sådant utträde måste aviseras ett år före det kan träda i kraft. En konsekvens av detta är att föreningen upplöses och försätts i likvidation tidigast den 15 februari 2013.

Men galoppen kan stanna kvar på Jägersro längre än så. Med största sannolikhet kommer övergångsperioden även att innefatta hela 2013.

- Om STS inte vill ha oss som samarbetspartner måste de i vilket fall ge oss skäligt med tid att hitta ett alternativ till Jägersro. Det är av största vikt att galoppsporten inte drabbas av ett längre tävlingsstopp i Skåne.

En ny galoppbana

En konsekvens av separationen mellan de två hästsportgrenarna på Jägersro kan med andra ord bli att galoppen måste etablera en helt ny tävlingsarena i Skåne.

- Eftersom vi trots idoga försök inte kan nå en överenskommelse med travet återstår endast alternativet att flytta från Jägersro. Galoppsporten i Skåne kommer att leva vidare under många år framöver, fastslår Jacqueline bestämt.

Arbetet med att etablera en ny galoppbana Skåne har redan påbörjats. En handfull tänkbara markområden har pekats ut som lämpliga alternativ. En arbetsgrupp med representanter från SFK och Svensk Galopp kommer även att se över olika finansieringslösningar.

- De förväntade intäkterna från försäljningen av marken på Täby Galopp kan vara ett av flera alternativ till finansiering. Vi ser även att ATG spelar en aktiv roll i detta projekt, avslutar Jacqueline.