I bild: Jessica Broberg, Emilie Palle Holm och Malin Parkegren

Ung Svensk Form till Sara Kulturhus!

För tredje gången i ordningen hälsar Sara Kulturhus Ung Svensk Form varmt välkommen tillbaka till Skellefteå och Sara kulturhus. Sara kulturhus presenterar Ung Svensk Form 2024!

Årets utställning har ett starkt fokus på hållbarhet och cirkulärt tänkande där besökaren ges möjlighet att se, uppleva och fördjupa sig inom ämnet. De unga och innovativa formgivarna visar en hög designkvalitet och en kreativ problemlösning. De vågar experimentera, ifrågasätta och utmana, och de gör det med en känsla för detaljer, material och estetik. De är inte bara unga svenska formgivare, de är också unga svenska formgivare med en hållbar vision.

Årets utställning visas i Stockholm, Älmhult, Borås, Malmö och Skellefteå, vilket gör Skellefteå till det enda stoppet i norra Sverige.⁠

Invigning

Den 15 juni mellan klockan 15.00-18.00 bjuder Sara kulturhus in till invigning av utställningarna med Ung Svensk Form och Bea Szenfeld. Samarbetet inkluderar Ung Svensk Forms turnerande utställning arrangerad av Sara kulturhus, Bea Szenfelds utställning "Haute Papier" med Skellefteå konsthall som ansvarig arrangör samt Arctic Design Centers fördjupningsserie. Efter invigningen kommer Arctic Design Center bjuda in till en mingelstund med panelsamtal på Trappscenen mellan kl. 16-18. Panelen kommer att utforska djupare aspekter av svensk formgivning, hållbarhet och kreativitet. Läs mer om invigningen här.

Turné 2024
Ung Svensk Form är en turnerande utställning med nedslag hos ett urval av Sveriges ledande museer och kulturcentrum. Se den fullständiga turnéplanen nedan.

Utställningen Ung Svensk Form 2024 är en samproduktion mellan Svensk Form och Dunkers kulturhus. Projektet genomförs i samarbete med IKEA of Sweden, IKEA Museum, Malmö stad, Stockholm Furniture Fair, Svenskt Trä och en lång rad med stipendiegivare och utställningsarrangörer.

För mer information om projektet Ung Svensk Form vänligen kontakta:
Karin Wiberg, projektledare, Ung Svensk Form
karin.wiberg@svenskform.se