Stina Wessman, ordförande Svensk Form Västmanland, och den nya styrelsen

Svensk Form Västmanland – Svensk Forms 14:e regionalförening

Svensk Forms 175-årsjubileumsår 2020 är på väg mot sitt slut, men en av våra finaste nyheter har vi sparat till sist. Vi kan idag stolt presentera Svensk Forms 14:e regionalförening: Svensk Form Västmanland.

– Design, konst och kultur är på många sätt extra viktigt just nu. Nu kommer vi jobba för att hitta corona-anpassade former för föreningen, säger Stina Wessman, ordförande i Svensk Form Västmanland.

– Det är mycket glädjande att en regionalförening nu kan starta i Västmanland, som har många designdrivna företag, kulturinstitutioner och formskapare. Och detta i en tid då design kommer bli allt viktigare för en hållbar samhällsutveckling, säger Mats Widbom, vd Svensk Form

Mitt under pågående pandemi grundas regionalföreningen som närmast kommer fokusera på att ta fram en strategi och plan för verksamheten för 2021 och 2022. Styrelsens ledamöter, som har en god geografisk spridning, representerar allt från forskning, utbildning, företagande, kulturverksamhet och eget formskapande.

Styrelsen Svensk Form Västmanland:

Ordförande: Stina Wessman, Kolbäck, RISE Research Institutes of Sweden
Lennart Nilsson, Västerås, No Stress Advertising/Pensionär
Leif Jonsson, Västerås, Konstfrämjandet Västmanland
Elisabeth Nyhlén, Uttersberg/Skinnskatteberg, Galleri Astley
Anders Berglund, Stockholm, Mälardalens Högskola/Västerås/Eskilstuna
Rolf Lindström, Västerås, egen företagare/digital branding
Ragnhild Krupicka, Surahammar, Stenhuset/Surahammars Konst och Hantverksgille

Suppleanter:
Petra Jablonski, Sala, kulturutvecklare Sala kommun
Vesna Kranjec, Västerås, bygglovschef Västerås Stad

Arbetsutskott:
Lennart Nilsson
Stina Wessman
Anders Berglund

Adjungerade:
Anna Eilert, Köping, konstnär/lärare Västerås Konstskola
Tobias Gillberg, Arboga, näringslivschef Arboga Kommun

Svensk Form Västmanland kommer att verka i regionens 10 kommuner: Västerås, Norberg, Sala, Fagersta, Skinnskatteberg, Surahammar, Hallstahammar, Köping, Arboga och Kungsör.

Svensk Form finns i hela landet
Med den 14:e regionalföreningen på plats täpper vi till ännu en geografisk lucka på Svensk Forms sverigekarta. Förutom de samarbeten som sker med både regioner och kommuner arrangeras mängder med aktiviteter av Svensk Form runt om i landet som lyfter vikten av kunskap och utveckling för designområdet i stort, både i egen regi och i samspel med det lokala förenings- och näringslivet. Svensk Form har en lång tradition av att stimulera designutvecklingen – ända sedan 1845 – alltjämt med förankring i historien och blicken mot framtiden. Föreningens vision är Ett hållbart samhälle genom god design.

Kontaktpersoner:
Stina Wessman, ordförande Svensk Form Västmanland